Har googlat en massa och försökt ta reda på brandrisken gällande pappen som sitter på baksidan av gipsskivan då man monterar in spottar i tak men inte lyckats hitta något.

jag har anlitat elektriker som dragit el och installerat 20w 12v halogen hide a lite, inbyggnadsdjup cirka 22mm och kräver inga pottor. De blir grymt varma, tom så pass att man inte kan hålla dem, finns d risk att d kan börja brinna i pappen i baksidan av gipset?
 
Är det själva hålet i ett gipstak du oroar dig för? Visst finns det en risk, men de fall jag känner till handlar snarare om anliggning mot brännabart material isolering eller utan pottor. Du ser väl till att ha någon form av luftning även om din spot inte ska kräva potta.

Gips räknas som obrännbart material och pappen kommer inte att börja brinna i första taget. Den termiska tändperaturen (antänds genom uppvärmning utan låga) för papper är ca 450 grader. Dessutom är pappret applicerat på det helt obrännbara gipset som binder vattenmolekyler, så dessa måste först "kokas bort".

Så du behöver nog inte vara rädd för gips-pappret, däremot ska du vara mycket noggrann med vad som finns runt toppen av din spot.
 
  • Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
Tack för svaret. Ja, spotten blev så sjukt het blev jag orolig för pappen. Har god marginal, 10cm luft ovanför och ett betongtak.

Läste på norgips hemsida att temperaturen mot gipset inte bör överstiga 50 grader kontinuerligt för att riskera uttorkning. Frågan är väl hur lång tid det åsyftar, antar också att deras temperaturangivelse har viss marginal men 50 grader känns ju inte som någon omöjlighet att komma upp i om man inte kan hålla spotten i handen. Detta leder väl visserligen snarare till att gipset vittrar sönder och lampan lossnar än brand i pappen, men ändå.

/n
 
Redigerat:
När det börjar brännas så är det runt 60 grader varmt.

Men jag tror inte att uttorkningen skulle innebära något problem. Den lär ju inte spridas mer än ett fåtal cm i skivan och dels finns ju pappret kvar och ger viss stadga och sedan innebär uttorkningen förmodligen att hållfastheten försämras och inte att den försvinner "helt".
 
Hur är det med spottar i brännbart material? Jag har fullt med spottar i mitt "huntonittak", det är väll gjort av någon form av masonit...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.