Jag försöker få koll på allt vi ska betala när vi förhoppningsvis bygger hus.

Huset vi funderar på hamnar nog på ca 3,6 miljoner inklusive tomt (500 000 för tomten tror jag); då bör vi lägga in 540 000 kr i kontantinsats - det stämmer va?

Vad kostar lagfarten i så fall, på ett sådant hus? Det vill banken att man betalar kontant antar jag?

Pantbrev - ska det betalas när man bygger nytt hus?

Några andra kostnader?

Tack på förhand, känns som en djungel!
 
Lagfarten är väl 1,5% på priset på själva fastigheten, i ert fall är det väl bara själva tomtpriset som utgör det. Sen tillkommer nån administrativ avgift på några hundralappar. 7500:- alltså.
Pantbrevskostnaden är 2% på "pantsatt" belopp, är slutnotan för allt på 3,6mkr och ni har en insats på 0,54mkr så är det alltså 2% av 3,06mkr som avgiften för pantbreven hamnar på. Alltså 61200:-

Förmodligen kommer ni väl att ta ut ett byggkreditiv under byggtiden, det är det ju lite ränta på.
Sen kan det ju vara lite uppläggningsavgifter på lånen också sånt.

Har ni fått en kalkyl på husbygget? Ingår anslutning av el, vatten, avlopp, bredband et.c. i den kalkylen? Byggström?
 
Bygglov, projektering, KA, utsättning, nybyggnadskarta är också saker som kostar.
 
Tack - men det känns otroligt svårt att få ihop någon slags prelimenär slutsumma. Vi har ingen kalkyl på bygget i och med att vi väntar på tomt, priset har jag hittat genom att läsa på nätet om de som byggt samma hus - men det är ju så enormt mycket pengar att jag vill skramla ihop så mycket jag bara kan innan vi börjar bygga.

Så sparar gör vi så mycket vi kan, men i och med att det känns så diffust med alla dessa kringsummor så är det svårt att se om vi faktiskt kan dra ihop så mycket pengar. Redan 540000 i kontantinsats är ju mycket, men sedan verkar det ju kunna tillkomma precis hur mycket som helst och där börjar jag tappa fokus.

Ujuj, hur ska detta gå..?!
 
Ofta glömmer man saker som trädgård, dvs jord, gräs, väster, stenläggningar, växter, altaner, staket, utebelysning mm, som kostar mer än man tror. Det är dock saker som går att ta lite pö om pö, när man får råd till det. Tror brorsan använde totalt omkring 300 000 till de grejerna. Tomt på 1500 kvm ungefär, huset är tvåplan på 200 kvm, plus förråd 30kvm, 2-bils carport i anslutning till det. Total slutsumma ca 4 000 000. Vet inte vad tomten kostade.
 
Du måste ju inte slänga fram 540.000 i cash, även detta kan du låna till men till en högre ränta där inte huset står som säkerhet.
 
Ja, jo - men jag vill helst göra det (även om det resulterat i mental stress så här, haha!).
 
Titti73 skrev:
Tack - men det känns otroligt svårt att få ihop någon slags prelimenär slutsumma.
Som grädde på moset så kan du vara säker på att den slutsumma du kommer fram till garanterat är i underkant.
 
Haha, ja det är ju en tröst..! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.