Har en annan tråd ute men kände att det här var mer rätt ställe att lägga inlägget på med bild..

Vi renoverade för 2 år sedan köket. Firman visade sig vara en skitfirma med dåliga kunskaper och fuskbygge. De gick upp i rök när allt var klart.
Sedan renoveringen har vi problem med lukt i köksvaksen.
Det luktar skunk ur bottenventilerna (alltså där vattnet rinner ner).
Det luktar mest när man står och har vattnet sakta rinnande neråt, typ om man skalar potatis..
Och så luktar det PYTON när vi kör diskmaskinen..

Upptäckte idag att breddavloppsslangen blir alldeles varm när diskmaskinen körs..
Undrar om den är vattenfylld av diskvattnet när jag börjar fundera..

Vi har även problem med att disken ibland får en sträv vit beläggning..
Det hade vi aldrig problem med innan renoveringen och vi har mjukt vatten..

Den gråa långa slangen längst till vänster på bilden som kommer ut från skåpet kommer alltså från diskmaskinen,
Den vita är breddavloppet..
Diskmaskinsslangen går alltså in precis där breddavloppet går in också. Fast på olika sidor om det röret som går i mitten..

Och de två stora gråa runda är alltså de som kommer från de två köksvaskarna där vattnet rinner ner..


Nu fnissar ni säkert åt min roliga beskrivning..men jag är verkligen usel på sånnt här men vill ha hjälp..
 
  • IMG_3453.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3454.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju i vart fall ut som att det sitter ett vattenlås på avloppet och att det sitter där det ska. Frågan är ju vad det då är som gör att avloppslukten tränger upp genom avloppet.
Känns ju på något sätt som att vattnet försvinner ur vattenlåset, eller att det bubblar upp luft från avloppet genom vattenlåset när ni spolar vatten.
 
Du har inte vatten stående i breddavloppet som hänger så där? Prova flytta breddavloppet till den pip som står rakt upp och plugga den nuvarande med en bit slang som du viker dubbel och drar dit en slangklämma. Det kan funka.
 
Jag tror att diskmaskinen tömmer sitt vatten så att en del hamnar i breddavloppet - eftersom det är bakfall på det blir det stående där o luktar skit. Men det är ju klart att det även kan handla som en generell rengörning av rören, skit kan fastna i delarna innan vattenlåset o då luktar det mumma när man stoppar in näsan där.
 
Patrick E skrev:
Ser ju i vart fall ut som att det sitter ett vattenlås på avloppet och att det sitter där det ska. Frågan är ju vad det då är som gör att avloppslukten tränger upp genom avloppet.
Känns ju på något sätt som att vattnet försvinner ur vattenlåset, eller att det bubblar upp luft från avloppet genom vattenlåset när ni spolar vatten.
Okej, så vattenlåset är på rätt ställe. Alltid något ;)

Ja alltså det luktar ju ur bottenventilerna i själva hon och inte direkt under diskbänken där alla rörkopplingar sitter. Det händer att det luktar lite där också, men den dörren är ju stängd så det tänker vi inte på isåfall. Det som är störande är ju lukten i själva vasken.

Jag tror mer på att det bubblar upp luft från avloppet när vi spolar vatten eftersom det är vatten i vattenlåset om vi testar ta bort det..

Frågan är varför det aldrig var problem med lukt innan renoveringen utan bara nu efter...
 
Matti_75 skrev:
Du har inte vatten stående i breddavloppet som hänger så där? Prova flytta breddavloppet till den pip som står rakt upp och plugga den nuvarande med en bit slang som du viker dubbel och drar dit en slangklämma. Det kan funka.
Jo jag tror att det är vatten i breddavloppet. Eller jag tror iallafall att det är diskmaskinsvatten stående i.
När diskmaskinen körs och är klar är breddavloppsslangen supervarm från anslutningen till röret ner till böjen. Vilket jag tolkar som att det står varmt diskmaskinsvatten i den..

Förstår inte riktigt hur jag ska göra med igenpluggandet men ska kika närmare...
 
Avloppet från diskmaskinen är felmonterat, slangen ska fästas så högt upp under diskbänken som möjligt för att undvika att vatten från diskhon rinner bakvägen in i diskmaskinen.
 
Doldskada skrev:
Jag tror att diskmaskinen tömmer sitt vatten så att en del hamnar i breddavloppet - eftersom det är bakfall på det blir det stående där o luktar skit. Men det är ju klart att det även kan handla som en generell rengörning av rören, skit kan fastna i delarna innan vattenlåset o då luktar det mumma när man stoppar in näsan där.
Jag tror också att diskmaskinen tömmer sitt vatten i den slangen delvis eftersom den är så varm, speciellt i den där böjen, när diskmaskinen går och just gått klart.

Jag har tagit bort breddavloppsslangen, den vita, och gjort rent den och den var helt vidrig inuti...
Men tyvärr försvann inte lukten efter rengöring av den.

Om det sitter skit i rören, är det typiskt att det luktar just när man spolar vatten i hon och när diskmaskinen går?
 
Mats- skrev:
Avloppet från diskmaskinen är felmonterat, slangen ska fästas så högt upp under diskbänken som möjligt för att undvika att vatten från diskhon rinner bakvägen in i diskmaskinen.
Okej, kan man alltså fästa den på annat sätt?
Kan det förklara att det luktar skunk i diskhon när man kör diskmaskinen?
Men kan det även förklara att det luktar bara vi spolar vatten ner i hon?
Och kan det förklara att det blir en sträv beläggning på disken? Något vi aldrig hade problem med innan renovering och byte av diskmaskin och våra nollor till hantverkar var här och drog de här kopplingarna?
 
Jag kan inte lova att det löser alla problem ,men slangen måste göra en båge upp under bänken för att undvika "bakfall" .Titta i maskinens bruksanvisning, där brukar det tydligt framgå hur det ska se ut. Lycka till.
 
Jepp och så ska slangen anslutas på den pipen som pekar uppåt. De har även glömt slangklämman. Det är även bakfall på slangen från bräddavloppet. Har fixat såna grejer på många ställen, därefter har lukten försvunnit.
Vet inte varför disken blir sträv, men kolla så att maskinen är kopplad på kallvattnet och inte varmvatten.
 
Redigerat:
Nu är jag ju puck-tvåa så det stänker om det men jag kan bara instämma i ovanstående.

Du har ett ikea-vattenlås och det blir lätt stående vatten i bräddavloppet.
Jag har det själv och har demonterat dragspels-slangen/flexislangen ett antal gånger för rengöring pga detta.
(Jag har köpt ett nytt vattenlås som jag monterar nästa gång. Inte Ikeas,,,)

Personligen tycker jag att det är en usel konstruktionslösning och ett typsiskt exempel på att det alltid går att göra en produkt för billig.
Den vita plastslangen monteras utan slangklammer och funktionen beror alltså på att plasten, på lång sikt, inte plasticerar och tappar klämkraft.
Tjena.
Tror vattenskador pga 15 år gamla ikea-kök kan vara en kommande succe i försäkringsstatistiken.
 
Redigerat:
Avloppet från diskmaskinen ska kopplas på den vinklade anslutningen som sitter i närheten av den stålomspunna slangen på bild 2. Dessutom får det inte finnas svackor på bräddavloppet så den slangen måste sträckas upp.
 
Mats- skrev:
Jag kan inte lova att det löser alla problem ,men slangen måste göra en båge upp under bänken för att undvika "bakfall" .Titta i maskinens bruksanvisning, där brukar det tydligt framgå hur det ska se ut. Lycka till.
Noterat tack!
 
lordi skrev:
Jepp och så ska slangen anslutas på den pipen som pekar uppåt. De har även glömt slangklämman. Det är även bakfall på slangen från bräddavloppet. Har fixat såna grejer på många ställen, därefter har lukten försvunnit.
Vet inte varför disken blir sträv, men kolla så att maskinen är kopplad på kallvattnet och inte varmvatten.
Ska kolla att det är kopplat på kallvatten och noterar slangklämmma saknas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.