Kan någon lösa den här ❓
Matematikuppgift som visar geometriska former representerande tal i en sekvens för att lösa för det fjärde talet.
 
Jodå.
 
kashieda kashieda skrev:
Jodå.
Enklast är att ignorera den andra summan.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kan någon lösa den här ❓
[bild]
Enkelt, blir 9,95.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Sista rutan =X
 
kashieda kashieda skrev:
Enklast är att ignorera den andra summan.
Kan du snälla berätta hur du löste den
 
H huggan skrev:
Enkelt, blir 9,95.
Näe, 9,25. Men var är humorn?
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Att det är 6 klassens matematik och att jag inte klarar av den.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Att det är 6 klassens matematik och att jag inte klarar av den.
Ärligt talat tror jag inte många svenska sjätteklassare klarar substitution heller.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kan du snälla berätta hur du löste den
Om du jämför första och tredje rutan så inser du att en cirkel är ”värd” 0,1 mer än en triangel. Om du applicerar den insikten på fjärde rutan så inser du att två cirklar då är värt 0,2 mer än två trianglar, och att summan därför måste vara 0,2 mer än i den tredje figuren. Till exempel.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Näe, 9,25. Men var är humorn?
Jo, det stämmer.
Triangel = 3,15
Fyrkant = 2,75
Cirkel = 3,25
Är det där verkligen 6:ans matte? Det finns kanske något intuitivt sätt att lösa det som vuxna kanske missar?
 
  • Älska
Strip
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ärligt talat tror jag inte många svenska sjätteklassare klarar substitution heller.
Mina barn får regelbundet liknande uppgifter i skolan och har fått från 1 klass. Vi (mest min fru och barn) brukar lyckas lösa dom men den här var den svåraste vi fått än så länge. Som vi inte lyckades lösa.

Lite ot men ändå lite humor att jag inte klarar av sjätte klassens matematik
 
harry73
Jag tycker inte alls detta är sjätteplats matte.
Stor respekt för ditt barn om han klarar av det.

Jag tycker att frågan passar 8de klass eller högre. Kanske gymnasienivå om man ska lösa den ordentligt (typ värdet på alla former)
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Enklast är ju att sätta upp ett ekvationssystem och exempelvis kalla formerna X, Y och Z...

X+Y+Z=9,15
2X+3Y+3Z=24,3
2X+Z=9,05

Lös på valfritt sätt... Om man däremot glömt matten så får man börja tänka och fundera.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Är ni säkra på att ni är i rätt mattetråd? Denna handlar inte om ekvationer. Jag tycker för övrigt presenterad lösning av @b8q var elegant. Vill man lösa hela systemet av första gradens ekvationer använder man lämpligen matriser. Vi ses i den andra tråden!
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.