Y
Byns fiberförening är pågång att snart börja gräva.

Men jag vill inte bara skriva under avtal utan att känna mig trygg i allt lurt som man godkänner.



Avtalsregler
§ 1. Medlemmen har läst och accepterat Föreningens stadgar, samt åtar sig att betala sin insats och medlemsavgift till Föreningen.


§ 2. Medlemmen investerar sin del av den totala anläggningskostnaden.


§ 3. Om kapitaltillskottet för primär respektive sekundär anslutning överskrider max 10% så kommer ny stämma att sammankallas för godkännande av ny budget.


§ 4. Medlemmen är ekonomiskt ansvarig för material och utrustning efter Fastighetens kopplingsdosa (d.v.s. överlämningspunkten).


§ 5. Medlemmen ansvarar för nedgrävning av levererat tomrör inom egen bostadstomt/trädgård, indragning i byggnad, samt tillgång till elanslutning av mediaomvandlaren, enligt instruktioner som Föreningen tillhandahåller. Föreningen kan på begäran vara behjälplig, alternativt förmedla hjälp mot rimlig ersättning, för uppfyllande av denna paragraf.


§ 6. Medlemmen får inte manipulera eller belasta nätet på ett onormalt sätt. Med detta menas t ex extremt utnyttjande av bandbredd som medför begränsningar för övriga fastigheter.


§ 7. Medlemmen får inte utnyttja, sända eller dela ut sin tillgång till nätet utanför Fastighetens gränser.


§ 8. Medlemmen kan säga upp detta avtal genom att begära utträde ur Föreningen enligt Föreningens stadgar. Sådant utträde påverkar inte Medlemmens ansvar för kapitaltillskott för byggande av anläggningen. Medlemmen betalar alltid sin del av de kostnader Föreningen har ådragit sig i samband med byggnationen.


§ 9. Föreningen äger rätt att efter påminnelse stänga av Medlemmen under maximalt 2 månader om kraven enligt § 6 och § 7 ej efterlevs. Åtgärden beslutas av styrelsen. Medlemmen är inte för den tiden berättigad till någon reduktion utav årsavgift, underhållsavgift eller annan avgift som Föreningen eller annan fordringsägare normalt har rätt till.


§ 10. Föreningen äger enligt stadgarna rätt att säga upp medlemskapet i Föreningen i vissa i stadgarna angivna situationer och då upphör också detta medlemsavtal. Dock påverkas inte Medlemmens ansvar för tecknat lån eller kapitaltillskott. Medlemmen betalar alltid sin del av de kostnader Föreningen har ådragit sig i samband med byggnationen. Utesluten medlem kan eventuellt för nyttjande av anläggningen om byggnationen är fullföljd efter styrelsens prövning teckna särskilt nyttjandeavtal för icke medlem med föreningen.


§ 11. Tvister i anledning av detta avtal eller dess tillämpning får inte dras inför domstol utan skall slutligt avgöras av skiljemän enligt gällande svensk lag om skiljemän. Skiljeförfarandet skall äga rum i Göteborg.


§ 12. Föreningens styrelse har rätt att innan byggstart annullera detta avtal om förutsättningarna för byggstart och drift av kommunikationsnätet enligt ovan inte kan uppfyllas. Medlemmen betalar då sin del av de kostnader Föreningen kan ha ådragit sig och förbinder sig att samtidigt lämna föreningen genom utträde enligt stadgarna.


§ 13. Medlemmen skall under byggnationen utan ekonomisk ersättning ställa upp med tre arbetsdagar, antingen personligen eller genom en av medlemmen tillhandahållen duglig ersättare på tider som maximalt gynnar byggnationens framskridande.


§ 14. Detta dokument betraktas som ett markavtal avseende tomtmark mellan Föreningen och Medlemmen för förläggning av fiber.


§ 15. För drift- och underhåll av anläggningen tas ut avgift som fastställs av Föreningen enligt stadgarna.


§ 16. För nyttjande av tjänster i nätet betalas för varje nyttjad och avgiftsbelagd tjänst avgifter enligt fastställda taxor.


§ 17. När medlemmen avyttrar en ansluten fastighet skall denne, om det är möjligt överlåta andelen i föreningen. Därefter kan förvärvaren ansöka om medlemskap och, om detta beviljas, överta överlåtarens medlemskap i föreningen. Detta innebär bland annat att den nye medlemmen inte behöver betala kapitaltillskottet och medlemsinsatsen, eftersom dessa redan betalats för medlemskapet i fråga. I dessa fall förutsätts också att förvärvaren övertar överlåtarens rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal, d.v.s. blir part i avtalet. Annars kan medlemskap inte beviljas. Dessa villkor gäller i tillämpliga delar även när ägandet av fastighet övergår till annan på grund av bodelning, arv eller testamente.
När jag slarvläste så fick jag intrycket av att det var oklart vad "missbruk" kan vara. Med andra ord så kan föreningen själva säga att "nämen vi tycker att det är onormalt med 12mb på en dag" även om det inte är det i dagens mått.

Sen att dom har all rätt att göra vad dom vill med medlemmarna, men om medlemmen är missnöjd med föreningen så får vi inte gå till domstol enligt avtalet..

Men, så tolkar jag väl texterna fel så er tolkning vore uppskattad. :p
 
Det verkar finnas en del erfarenhet inbakad i avtalet. Jag tror att jag skulle vilja ha ungefär ett sådant avtal om jag drev ett nät. För föreningen är det bra att "missbruk" är luddigt. Det förhindrar "kreativa" sätt att begå dumheter. När det gäller förbrukad datamängd behöver du nog inte oroa dig. Att strömma video är helt normalt, och det är enkelt att komma upp i flera hundra Gigabyte per månad.

I vissa fall ska man undvika att skriva på avtal som innehåller en klausul om skiljedom, den svagare parten hamnar i ett stort underläge, men i det här fallet tycker jag det är OK. Det värsta som kan hända är att du blir av med din fiberanslutning, och du hamnar i ungefär samma läge om du inte skriver på.

Det är inte mycket att fundera över. Skriv på! Vad har du för alternativ?

Vad är kalkylerad installationskostnad och månadskostnad?
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Att ha med klausul om skiljenämnd istället för allmän domstol i ett avtal gentemot konsument bort, i de flesta fall, kunna ses som oskäligt och då lämnas utan avseende.

Se "slasktratten" 36§ i Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område ("Avtalslagen") med begränsningar i 11§ Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden.

Grodgatan
 
§ 7. Medlemmen får inte utnyttja, sända eller dela ut sin tillgång till nätet utanför Fastighetens gränser.

Strikt sett får du alltså inte ha en WiFi-router om du inte kan begränsa så att signalen stannar innanför fastighetsgränsen. :)
 
kindvall skrev:
§ 7. Medlemmen får inte utnyttja, sända eller dela ut sin tillgång till nätet utanför Fastighetens gränser.

Strikt sett får du alltså inte ha en WiFi-router om du inte kan begränsa så att signalen stannar innanför fastighetsgränsen. :)
Jag tolkar det som att man inte får ha en WiFi-klient utanför fastigheten. Man får t.ex inte dela anslutningen med grannen, om grannen har valt att inte gå med i fiberföreningen. WiFi-routerns räckvidd spelar ingen roll, men lösenord är man nog tvungen att ha.
 
Alltså måste man stänga av WIFI på telefonen så fort man lämnar tomten ifall det råkar finnas täckning där :).

Näe, lite sunt förnuft i tolkningen brukar vara bra :)

Tycker det är lite rörigt med uteslutandet av medlem som ändå kan få tillgång. Varför?
Det borde finnas en punkt om vad som händer om medlem inte fullgör sina plikter
Skiljedomstol är en styggelse i detta fallet, vanlig domstol är att föredra. Det kan bli hur dyrt som helst annars.
 
§ 6. Medlemmen får inte manipulera eller belasta nätet på ett onormalt sätt. Med detta menas t ex extremt utnyttjande av bandbredd som medför begränsningar för övriga fastigheter.

"Extremt utnyttjande"? Otroligt luddigt formulerat.

§ 7. Medlemmen får inte utnyttja, sända eller dela ut sin tillgång till nätet utanför Fastighetens gränser.

Menas det med denna punkt att du inte får använda tex en NAS hemma och streama ifrån när du är på jobbet/Semester/sommarstuga?
 
oobum skrev:
§ 6. Medlemmen får inte manipulera eller belasta nätet på ett onormalt sätt. Med detta menas t ex extremt utnyttjande av bandbredd som medför begränsningar för övriga fastigheter.

"Extremt utnyttjande"? Otroligt luddigt formulerat.

§ 7. Medlemmen får inte utnyttja, sända eller dela ut sin tillgång till nätet utanför Fastighetens gränser.

Menas det med denna punkt att du inte får använda tex en NAS hemma och streama ifrån när du är på jobbet/Semester/sommarstuga?
§6: Alla operatörer har liknande villkor i sina EULA's.

§7 Som sagts tidigare, avsikten här är att du inte sätter upp en microlänk till grannen 1km bort och ger honom 100mbit internetanslutning. Inget konstigt med det.

Detta med skiljenämnd kan jag för lite om för att uttala mig, i övrigt tycker jag det ser helt rimligt ut => skriv på och skicka in.
 
MathiasS skrev:
§7 Som sagts tidigare, avsikten här är att du inte sätter upp en microlänk till grannen 1km bort och ger honom 100mbit internetanslutning. Inget konstigt med det.
Fast det intressanta är ju hur det är skrivet. Blir det en tvist lär man nog ligga illa till ifall man försöker hävda att avsikten med texten är bu eller bä. Som texten är skriven kan man ju bryta mot avtalet ifall man står precis utanför tomtgränsen med sin bärbara dator och är uppkopplat mot egen wifi. Så jag tycker det är en dålig avtalstext.
 
Är ju lätt ändrat;
§ 7. Medlemmen får inte till annan, sända eller dela ut sin tillgång till nätet utanför Fastighetens gränser
 
mexitegel skrev:
Är ju lätt ändrat;
§ 7. Medlemmen får inte till annan, sända eller dela ut sin tillgång till nätet utanför Fastighetens gränser
Ja ska vi nu läsa detta som f-n läser bibeln så blir det inte bättre med din ändring. Tänk om frugan råkar ha WiFi aktiverat på mobilen när hon kliver över fastighetsgränsen...
:eek:
För övrigt undrar jag varför de har stort F i fastighetens...

Skämt åsido tycker jag nog hela avtalet ser lite amatörmässigt ut men som flera andra stör jag mig mest av skiljedomsklausulen. Jag har fått lära mig att man som konsument aldrig, under några som helst omständigheter, ska acceptera en skiljedomsklausul. Nu kanske det inte är hela världen i detta fall men skulle avtalet behöva "prövas rättsligt" kan det bli väldigt dyrt.
 
Y
Nu är jag sur så jag får ta och skriva av mig lite i någon gammal tråd.

Ibörjan när dom ville få med så många som möjligt, speciellt oss som hade fina åkrar att dra kabel i, så hade dom hyrt in någon kommungubbe som var van med fiberdragningar i länet.

Jag blev då muntligt uppmuntrad om lösningar såsom att en kabeldragning, flera fibertrådar i samma rör.. = fiber till båda mina villor men till kostad av en dragning...

Nu när det nästan är pågång ja då säger dom plötsligt att jag ska betala två fulla installationer ändå,
"På grund av att bidragsreglerna ändrades så ger ej tomslang något bidrag alls och är därför inget alternativ längre det var det förr"


Samtidigt påpekar dom då den paragrafen om att man får inte ge internet åt annat utanför ens tomtgräns, så dom kommer ju ha koll på mig ifall jag köper 1 installation och kör 2 hus på den.....

Ingen kompromiss alls trots muntliga uppmuntran i början...

Sur är jag! sur sur sur.. kan ju inte betala 20tusen för något jag kanske inte ens kommer använda då det andra huset står och fallerihop...
 
Villorna är alltså två separata fastigheter? Bor du i båda? Hur långt är det mellan dem?

Någon gång i framtiden ska väl fastigheterna säljas till någon annan, och då lär det behövas separata fiberanslutningar.
I ditt läga hade jag nog betalat installation för båda, men bara tecknat abonnemang för det ena huset. Dä kanske du kan få dem att gå med på att du delar internetförbindelsen mellan fastigheterna så länge du äger båda. Annars kanske man kan sätta upp en "osynlig" trådlös länk och hålla det hemligt.
 
Y
14 meter mellan husen. Delar blandannat avlopp och vatten. River hellre än säljer bara en av dom. Det är ett paket och så ska det förbli. Två fastigheter har nog ifrån början med lånekraven.

Jag frågade om det var okej att dra till en, sedan flytta över till andra ifall jag bestämmer mig att bo i andra. vilket var ok.

Fast tycker det är fult att dom först sa att "vi drar två fibertrådar till varje hus så det är lugnt att du använder andra till andra huset"
 
Vad kostar det att slå ihop det till en fastighet? Det blir väl lägre skatt med en fastighet i stället för två?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.