Hej ny på detta forumet men har en fundering som någon kanske kan svara på!
Jag äger ett hus sedan 15år tillbaka (huset är byggt 1970) och det har platta på mark. När vi köpte huset fick vi reda på att det sitter ett system(från munters) som drar ner varm rumsluft i plattan och sedan ut via ett ventilationsrör med kanalfläkt via taket för att förhindara dålig lukt i huset. De tidigare ägarna var väldigt allergiska och hade fått detta installerat samt att man isamband med detta hade avlägsnat en del gammalt byggbråte som låg i plattan (detta gjordes runt 1990). Nu till problemet, fläkten har gått sönder och behöver ersättas och det kan man ju göra men jag förstår inte riktigt konstruktionen och pratar jag med munters vill de givetvis bara sälja nytt. Jag tror att grunden i sig är en gjuten platta i betong och därefter någonform av isolering och sedan ett tunt lager betong till som utgör "mitt" innergolv kan detta stämma? I såfall har man monterat ett rör som suger lufti detta mellan rum och ut i fria luften men borde det inte då finnas upptagna ventilationshåll i den översta platan och eventuellt ventilation vid lister också. Någon som känner igen denna typ av konstruktion och kan komma med lite förklaring och ev motivation till om fläkten behövs eller man kan ta bort det.
Övriga hus i området har inte denna lösning vad jag vet och heller inga problem med dålig lukt.

Hälsningar Björn
 
Är du säker på att du inte har en krypgrund under huset?
 
Ja

Jag fick en vattenläcka för några år sedan och då borrades det hål i det övre golvet och man tryckte in varm luft för att torka upp. Jag bestämmde mig då också för att flytta in varmvattenberedaren i huset eftersom den stod i garaget och då fick jag gräva mig in under sulan/plattan på huset och borra igenom för att få in den nya inkommande vattenledningen.

Björn
 
Hej Björn,

Fick du någon klarhet i hur din ventilation fungerar?

Håller på att dra om ventilationen (som är dragen på vinden) i vårt hus då jag skall bygga om vinden till boyta.
Uppe på vinden finns även nåt slags ventilationsdon med rör som verkar gå ner i huset i ett hålrum. Misstänker att det kan vara något liknande så jag skulle också vilja veta hur det fungerar.

Mvh
Pontus
 
Hej
Nä jag fick ingen förklaring men jag tror att tanken är att man vill skapa ett undertryck i utrymmet mellan sula och innergolv som förhindrar att eventuell "unken" lunk kan sippra upp genom golvet.

Hälsningar Björn

'
klenodder skrev:
Hej Björn,

Fick du någon klarhet i hur din ventilation fungerar?

Håller på att dra om ventilationen (som är dragen på vinden) i vårt hus då jag skall bygga om vinden till boyta.
Uppe på vinden finns även nåt slags ventilationsdon med rör som verkar gå ner i huset i ett hålrum. Misstänker att det kan vara något liknande så jag skulle också vilja veta hur det fungerar.

Mvh
Pontus
 
Det låter som en mycket märklig konstruktion!

Klart är väl dock att det finns någon slags ventilation under ditt betong"inner"golv, som skall ventilera bort osundheterna som kommer fram under detta golv.

Men hur det är uppbyggt är knepigt.

Du skriver att de rensade bort byggskräp under golvet.
Hur kom de åt det, om mellanrummet är fyllt med isolering?

Och du skriver att de borrade hål och blåste in varmluft i utrymmet, som var fyllt av isolering.
Hur gick det till?

Du skriver att du drog om rören när du flyttade in varmvattenberedaren och grävde och borrade.
Då bör du ha fått en uppfattning om hur grunden är konstruerad.

Två punkter som slutkläm:
1)
Ritningar! Har du inga själv kanske någon granne med likadant hus har. Om det är ett grupphusområde.
Annars finns de på byggnadsnämnden. Där bör konstruktionen framgå.

2)
Jag sätter en ny guldfärgad tvåkrona (kommer 2016) på att du har någon form av krypgrund/torpargrund/varmgrund!
 
Grunden som beskrivs kallas ibland sandwich grund och består av mackadam->betong->"elefantmatta" (mineralull)->betong
Är väl inte helt vanlig här, iaf inte där jag bor (ganska vanlig i USA har jag fått för mig).

Vanligare vid den tiden huset byggdes om man gjöt grund var gjuten platta med flytande golvkonstruktion ovanpå, men jag har sett grunden som beskrivs några ggr och den är ju ofta ett lite säkrare alternativ än den "vanliga" grunden.

Hur man lyckats få till ventilation, som enligt beskrivning skulle ventilera där elegantmattan ligger, i den grunden begriper jag mig inte på. Vi pratar om ett utrymme på ca 5cm mellan två betongplattor fyllt med mineralulll.
Inte heller hur man lyckats rensa ut skräp i den (känns som att där inte borde vara något från början och om det finns där behöver man bila upp hela golvet för att bli av med det) :)

Skulle rekomendera att man tar en extra titt för det det låter som att man kanske har en platta med flytande golv och någon nivell liknande lösning?
 
Redigerat:
kanske en radon ventilation?
 
Hej
Det låter som att det skulle kunna vara en sådan typ av platta som "Pannlampa" beskriver.

Svar till KnockOnWood och "pannlampa" :Man gjorde detta (innan jag flyttade in) och jag fick förklarat för mig att man hade bilat upp en bit av golvet i hallen och där hittat en del gamla brädbitar mm från bygget som man avlägnsat. Detta hålet har man sedan gjutet igen och lagt nytt innergolv över.
För att torka upp grunden/golvet efter vattenläckan plockade man bort trösklarna till dörrarna och borrade hål ner i "mellanrummet " samt att man borrade små hål dels för inspektion men också för att man skulle få någon cirkulation på luften skulle jag förmoda (detta gjordes av anticimex)

När jag drog in varmvattenberedaren i huset (istället för i garaget) grävde jag längs grunden ner och då ser det ut som en tjock betongsula men det är det uppenbarligen inte.
jag får väl höra med mina grannar om det kan finnas en ritning för det hade varit intressant att veta hur det är uppbyggt.

Ligger det övre betong golvet löst ovanpå mineralullen om det skulle vara den typen av konstruktion eller man har någon form av ram runt?
Jag tror att det är HSB som låtit bygga dessa husen en gång i tiden.

Björn
 
Redigerat:
Donald218 skrev:
...
Ligger det övre betong golvet löst ovanpå mineralullen om det skulle vara den typen av konstruktion eller man har någon form av ram runt?
Jag tror att det är HSB som låtit bygga dessa husen en gång i tiden.

Björn
Rimligen borde där finnas en kantbalk, som bär tyngden från väggar och tak.
Men det vore intressant att höra mer om den grundläggningsmetod som Pannlampa beskriver.

Har HSB byggt hus? Har de inte varit byggherrar, och lagt ut byggandet på entreprenad?
 
Förmodligen är det så, att någon anna har byggt husen men HSB har stått som byggherre.

Björn
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.