Hej min radiator är 230V och är ansluten till detta uttag. Jag tror dem har brutit slingan som var 400V. Jag behöver ta ström härifrån till min luftvärmepump. Kan någon förklara detta ormbo?
 
  • Eluttag med öppet kabelanslutningsområde och flera trådar anslutna, märkning för 400V omkopplad till 230V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du text är inte begriplig för jag.
 
Vad står det på radiatorns märkskylt? Troligen står det 400 V. Det är heller inte någon bra idé att koppla in en LLVP som kanske kan dra runt 2000 till 2500 W mitt i en slinga för el-radiatorer som precis är dimensionerad för de radiatorerna. Helst ska man dra en ni grupp från husets el-central. Möjligen kan det finnas en lågt belastad grupp för belysningen som man kan använda.

När man skaffar LLVP ska man alltså inte ta bort el-radiatorer i huset eftersom LLVP bara är ett komplement till husets ordinarie värmesystem. När det blir riktigt kallt ute tappar LLVP i effekt och kanske räcker den inte alls till längre. Det kan också bli något plötsligt fel på LLVP och då behövs el-radiatorerna som back-up.
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Tommty
Ja det ser ut som att det är 2 faser framdraget till dosan, och sedan har det kopplats väldigt konstigt om så är fallet. Är det då en 230V radiator är den körd. troligtvis också den andra produkten som är inkopplad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad står det på radiatorns märkskylt? Troligen står det 400 V. Det är heller inte någon bra idé att koppla in en LLVP som kanske kan dra runt 2000 till 2500 W mitt i en slinga för el-radiatorer som precis är dimensionerad för de radiatorerna. Helst ska man dra en ni grupp från husets el-central. Möjligen kan det finnas en lågt belastad grupp för belysningen som man kan använda.

När man skaffar LLVP ska man alltså inte ta bort el-radiatorer i huset eftersom LLVP bara är ett komplement till husets ordinarie värmesystem. När det blir riktigt kallt ute tappar LLVP i effekt och kanske räcker den inte alls till längre. Det kan också bli något plötsligt fel på LLVP och då behövs el-radiatorerna som back-up.
Det står 230V på radiatorn. Jag kommer inte använda dem samtidigt. Kommer använda LL enbart som AC på sommaren
 
Tommty Tommty skrev:
Ja det ser ut som att det är 2 faser framdraget till dosan, och sedan har det kopplats väldigt konstigt om så är fallet. Är det då en 230V radiator är den körd. troligtvis också den andra produkten som är inkopplad.
Radiatorn är 230V ovh fungerar perfekt. Inga problem där.
 
Matas radiatorn från kabeln eller från hålet baktill?
 
Så här tror jag det är nu. Den matas från kablarna i väggen som är 230v och även därfifrån en förlängning till ett uttag i rummet.
 
Då kan du ju mata LLVP från det vägguttaget om det är svårt att göra något bättre, åtminstone om LLVP klarar sig med 10 A. Och framöver när det finns mer tid låta en elektriker göra en riktig installation av LLVP.
 
Redigerat:
H Hampus55 skrev:
Så här tror jag det är nu. Den matas från kablarna i väggen som är 230v och även därfifrån en förlängning till ett uttag i rummet.
Det är inget fel på den kopplingen. Elementet stämplat 230 V . En kabel med 3 tampar ut från väggen är 230 V och fas in på L1 och noll på L2. Schemat är för både 400 V och 230 V koppling. Den kabeln som kommer in från väggen, går säkert till ett annat element eller dosa. Hoppas att den ligger i ett rör i väggen, annars fel montage. Att koppla in en VP där är inte bra, faller liksom lite utanför regelverket. Bättre då om elementet hade varit med stickpropp och ett vägguttag och fortsatt till VP. Ny matning är bäst, från kanske ett vägguttag eller centralen för att vara bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.