Jag har nyss köpt en Stiga Multiclip 50 och undrar om jag bör ta in den i garaget efter varje gång? Det är nämligen lite bökigt och jag undrar därför om det kan hända något om den står ute (mer än att den kan bli stulen förstås)? Kan den ta skada av kraftiga regnskurar t.ex.?
 
Den tar inte omedelbar skada av en regnskur eller två men i längden mår det inte bra av att stå ute, saker kommer börja rosta. Den mår bäst av att dras in efter varje klippning. Om det är struligt att släpa in den så lägg åtminståne en plastbalja över motorn.
 
  • Gilla
Micro och 1 till
  • Laddar…
Inte lär den ta skada av lite regn men i längden så mår den bättre av lite tak.

mvh
ATW
 
Håller helt med fotografen den mår inte bra av att stå ute lång tid .
 
Satsa en hundring och och köp ett överdrag.
619239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade låst fast den med ett vanligt cykellås för att förhindra okynnesstölder. Vad jag vet så förekommer det inga organiserade stölder av gräsklippare, och tillfällestjuven lär inte ha med sig en bultsax.
 
M
Rören/slangarna som vajrar går i rostar. Även detaljer i tändningen rostar, så det är definitivt bäst att ställa maskinen tort.
 
Redigerat av moderator:
Ok, tack för era svar. Den får åtminstone stå ute inatt så all pollen sköljs av ifall det regnar.

Det där överdraget verkar ju ok! :)
 
  • Gilla
erikmartinsson01
  • Laddar…
Om man bara täcker med plast/överdrag/balja blir det inte kondens => varmt och fuktigt => mer rost ?

/ATW
 
ja kanske gjord av metall. har du en bentley som står ute också
 
Vi har två klippare som står ute året runt men under ett lite tak.Det täcker klippardelen men handtagen sticker ut. Fungerar fint, Klippon är nog från början på 90-talet och den tuffar på än. Klipper närmare 4000m2 så de få jobba...
 
Jag tar in min Klippo på vintern, men sommartid står den ute. Det har funkat bra i några år i allafall. I början (för 12 år sedan) tog jag in den hela tiden, men nu har vi satt upp en häck som gör det svårt att köra in klipparen i förrådet.
 
Någon som vet om det är en fördel eller nackdel att täcka klipparen med ett skydd som ovan?
Tänker på kondensen som lär bildas.
Vår står ute under sommaren utan något direkt skydd.
 
Jag skulle solklart hellre dra på ett skydd på klipparen än att ha den ute som den står.
Ingen fara med fukt så länge det finns någon glipa under som släpper in lite luft.
 
Kan du inte bygga en liten "carport" vid sidan av garaget som du gör in klipparen under då står den under tak och ventilerat.
 
En klassiker är ju att lägga en skottkärra som lock/regnskydd över klipparen. Ser många som gör så, inklusive jag själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.