Hej
Har en altandörr med en 3-glas kassett. Dörren är tänkt att användas till ett växthus. Det finns inget behov av en isolerad dörr samt att de 3 glasen i kassetten stjäl en hel del ljus. Så om det är enkelt att separera glasrutorna i kassetten är tanken att återanvända (återmontera) en glasruta i dörren.

Kassetten består av 3st glas med aluminiumlister emellan.

Jag undrar om någon kan svara på om det är enkelt att separera kassetten, dvs ta isär rutorna?
 
Varför stjäl 3 glas ljus? Är dom dimmiga?
Du kan förstås knäcka två glas och fjärna splitter med tång så en ruta är kvar. Men då skulle jag hellre köpa en ny enkel ruta med samma mått.
Men helst använda glaskassetten som den är till växthuset.
 
Kassetten är ok, ej dimmig. Glasen verkar vara svagt tonade så i jämförelse med vanligt fösterglas så är det helt klart skillnad på ljusgenomsläpp.
 
Du kan skära isär dom med en riktigt vass brytbladskniv. Skär längs med glaset runtom ett glas åt gången. Dom är ihoplimmade med en typ av Gummi/bitumenmassa.
 
Jag har funderat på om det skulle gå att att göra på det vis som du beskriver men har inte vågat prova om det visar sig att det inte skulle gå att göra så. Blir att prova framöver.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.