Hej!

stötte på 2 st rör i en vägg jag håller på och river. Rören går upp till vinden och kommer från källaren. Ett rör finns i källartaket.

Huset värms med fjärrvärme och innan dess oljepanna.

Hur kan jag se om dessa är aktiva eller om jag kan ta bort dom?
 
  • Rörmokningsarbete med synliga vattenledningar bredvid isolering innanför en vägg struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis öppen vägg visar isolering och rörledningar; renoveringsarbete pågår, med en person i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledning sticker ut från målad vit vägg, fastsatt med plastband, potentiell VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det är expansionsröret och skvallerröret till ett gammalt värmesystem. Dom går upp till vinden där man hade det öppna expensionskärlet. Ofta i en isolerad låda.

Har du konverterat till fjärrvärme så kan du ta bort dessa då en fjärrvärmecentral har slutet kärl.
 
Du måste ha ett expansionskärl även med fjärrvärme. Så det är inte ett bevis för att det inte används.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det är expansionsröret och skvallerröret till ett gammalt värmesystem. Dom går upp till vinden där man hade det öppna expensionskärlet. Ofta i en isolerad låda.

Har du konverterat till fjärrvärme så kan du ta bort dessa då en fjärrvärmecentral har slutet kärl.
tack för svar!

Då är det svallerröret man ser i taket i källaren, rakt under finns en golvbrunn. Och expansionsröret borde jag finna där pannan stod.

Rören ser inte ut att vara i bruk så då får dom ryka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.