Vi har denna ”klockan” som vi förstått styr värmen på något vis på vår gamla fjärrvärme, men dem sitter verkligen dumt till mitt i blickfånget.
Min fråga är går denna antingen plocka bort helt eller flytta in rummet bakom väggen? Se bild (tvättstugan där centralen sitter)

Huset är från -76 så antar centralen är original sen dess 😩🙈

(Inte aktuellt byta fjärrvärmecentral den närmsta tiden)
 
  • En hand håller en gammal fjärrvärmetermostat från Villagyr med en urtavla och temperaturmätartavla från 10 till 30 grader, monterad på en vägg i ett hus från 1976.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrvärmecentralens rör och en kabel genom en vägg i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem och fjärrvärmecentral med en röd tank, mätare och olika ventiler samt kopplingar i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrvärmetermostat monterad snett på väggen i en tvättstuga från 1976, bredvid en dörr med synlig elkabel ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns även en utomhusgivare som styr värmen. Klockan har även den en givare i sig, samt att uret kopplatr om mellan dag och natttemp. Är klockan programerad för nattemp( görs med ryttare troligtvis bamom urtavlan ) Det uret kan du koppla loss och vara utan. Stäng först av elen till reglercentralen som sitter i FJV-centralan och koppla loss tamparna i den. Ta gärna foton på inkopplingarna, så du vet vilka färger som sitter var, om du ska sätta tillbaks uret.
 
J jonaserik skrev:
Det finns även en utomhusgivare som styr värmen. Klockan har även den en givare i sig, samt att uret kopplatr om mellan dag och natttemp. Är klockan programerad för nattemp( görs med ryttare troligtvis bamom urtavlan ) Det uret kan du koppla loss och vara utan. Stäng först av elen till reglercentralen som sitter i FJV-centralan och koppla loss tamparna i den. Ta gärna foton på inkopplingarna, så du vet vilka färger som sitter var, om du ska sätta tillbaks uret.
Ok kan man göra det själv eller behövs en elektriker? 🙈 vet ju inte hur man stänger elen till den men om jag stänger elen till hela huset så borde det ju va lugnt.
 
M Mallan1985 skrev:
Ok kan man göra det själv eller behövs en elektriker? 🙈 vet ju inte hur man stänger elen till den men om jag stänger elen till hela huset så borde det ju va lugnt.
Du har säkert en strömbrytare för på väggen för att stänga allt i FJV-centralen. FJV-centralens pump och reglercentral är det bara en propp för. Öppna luckan med nyckeln och se om det lyser något där.När du bryter så slocknar displayen på regleringen och det är strömlöst på klockan.
 
J jonaserik skrev:
Du har säkert en strömbrytare för på väggen för att stänga allt i FJV-centralen. FJV-centralens pump och reglercentral är det bara en propp för. Öppna luckan med nyckeln och se om det lyser något där.När du bryter så slocknar displayen på regleringen och det är strömlöst på klockan.
Tack snälla, vågade mig inte på att pilla bland grejerna så bara flyttade till andra sidan väggen 🙌🏼 tur sambon inte är hemmahan blir så nervös när jag drar igång saker 😂
 
  • En spiraltrappa vid en vägg med en fastmonterad gammaldags panel med elledningar synliga ovanför dörröppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska ta bort den helt och hållet, kolla så att det inte finns kvicksilver i den.
Finns det kvicksilver, brukar vara som en liten glasampull och är svårt att missa, ska du tala om det för ÅVC-personalen och inte bara slänga den ihop med vanligt elektronikavfall.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du ska ta bort den helt och hållet, kolla så att det inte finns kvicksilver i den.
Det kan man helt utesluta i detta fallet bland allt man kan behöva fundera över.
 
GK100 GK100 skrev:
Det kan man helt utesluta i detta fallet bland allt man kan behöva fundera över.
Det kan inte uteslutas, om det inte är så att du plockat isär en dylik box och konstaterat att den inte innehåller något kvicksilver.
Kvicksilverkomponenter i bland annat tidur har förekommit relativt mycket, även om det tyvärr är bortglömt av många idag. En kvicksilverampull kan se ut så här:
http://www.sm7ucz.se/Kvicksilver/Kvicksilver.htm
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du ska ta bort den helt och hållet, kolla så att det inte finns kvicksilver i den.
Finns det kvicksilver, brukar vara som en liten glasampull och är svårt att missa, ska du tala om det för ÅVC-personalen och inte bara slänga den ihop med vanligt elektronikavfall.
Finner det märklit att säga något om kvicksilver i en termostat som denna. Det ffinns bara elektronik i den, med ett motstånd som kopplas in, med ryttare på uret som ändrar funktion, mellan dag och natt. Vad jag vet så är det bara gamla trappauotomater som har kvicksilvervippa i sig. För att inte förglömma, dessa är outslitliga och gär aldrig sönder med dålig kontakt, sen att spolen säger upp sig är även det än långsiktig historia.
 
Nu är ni två som bestämt hävdar att det inte finns någon kvicksilverkomponent i TS' enhet. Jag får utgå från att det är baserat på kunskap om kvicksilverförekomst i specifik elektrisk utrustning.
Mina kunskaper är mer på miljögiftsområdet än elektronikområdet, så jag bör väl backa.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu är ni två som bestämt hävdar att det inte finns någon kvicksilverkomponent i TS' enhet. Jag får utgå från att det är baserat på kunskap om kvicksilverförekomst i specifik elektrisk utrustning.
Mina kunskaper är mer på miljögiftsområdet än elektronikområdet, så jag bör väl backa.
Det är bra att du påpekar att det kan finnas kvicksilvervippor i gamla termostater och som jonaserik skriver tex trappautomater och vissa andra reläer. Men i TS specifika fall med rumsenheten till Landis & Gyr regulatorn kan man utan vidare säga iteslutet. Där finns en potentiometer för att ställa börvärde och termistor för mätning samt motordrivna uret.

Bra med dina insikter, påpekande miljömässigt men här kan man vara lugn sett till kvicksilverbrytare. Såna är inte så vanliga i hemmiljöer har inte varit historiskt heller och de allra flesta i så fall borta sen länge. Bara så det inte skapar liknande oro som asbest (överallt) ofta gör numera.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du ska ta bort den helt och hållet, kolla så att det inte finns kvicksilver i den.
Finns det kvicksilver, brukar vara som en liten glasampull och är svårt att missa, ska du tala om det för ÅVC-personalen och inte bara slänga den ihop med vanligt elektronikavfall.
Jovisst och jag har en samlingslåda för elskrot och det är ju aldrig något problem att lämna något man är osäker på till personalen i kem/elskrotsrummet i min ÅVC. Mycket trevlig samt hjälpsam personal och aldrig några problem om man funderar på någon "manick".
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Den där panelen innehåller en givare för innetemperaturen, vill ni ta bort den så undersök om det krävs någon omställning i reglercentralen. Innegivaren ger en liten justering av temperaturen, tex drar av vid solinstålning på våren och drar på vid tex blåst eller hastig temperaturökning ute, då kall huskropp kyler. Panelen styr även omkopplingen dag-natttemp, dels urverket och även switchen som kopplar om mellan ständig dag-ständig natt-urverkstyrt.
Se till att dessa funktioner finns i reglercentralen, uret blir ni av med men något kan behövas ställas om.

Anledningen till att den sitter mitt i blickfånget är dels att den ska mäta temperatur centralt i huset,

samt,

Den Ska Synas!

Landis & Gyr reglercentral för värmestyrningen var latest&greatest när den var ny, lite status. Minns en kompis vars far installerade en i samband med ett pannbyte 1980-81 nångång, han förevisade stolt en likadan central.

Den Är Snygg!

Låt den sitta!
 
Redigerat:
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Den där panelen innehåller en givare för innetemperaturen, vill ni ta bort den så undersök om det krävs någon omställning i reglercentralen. Innegivaren ger en liten justering av temperaturen, tex drar av vid solinstålning på våren och drar på vid tex blåst eller hastig temperaturökning ute, då kall huskropp kyler. Panelen styr även omkopplingen dag-natttemp, dels urverket och även switchen som kopplar om mellan ständig dag-ständig natt-urverkstyrt.
Se till att dessa funktioner finns i reglercentralen, uret blir ni av med men något kan behövas ställas om.

Anledningen till att den sitter mitt i blickfånget är dels att den ska mäta temperatur centralt i huset,

samt,

Den Ska Synas!

Landis & Gyr reglercentral för värmestyrningen var latest&greatest när den var ny, lite status. Minns en kompis vars far installerade en i samband med ett pannbyte 1980-81 nångång, han förevisade stolt en likadan central.

Den Är Snygg!

Låt den sitta!
Du verkar ha koll på ”skiten” det enda jag gjorde va att flytta den till andra sidan väggen och nu låter den jävla centralen HELA tiden och är svinvarm, bör kanske ringa en vvs firma imorgon? 💸 elementen är varma nu det har dem inte varit på ett bra tag och termometern står på lite över 40grader har stått på 20… jag får panik på när man inte löser saker själv
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.