Har länge funderat på detta och tar nu hjälp av er alla! Bor i ett nybyggt hus, en enplansvilla på 145 kvm. Vi har utsug i kök, två badrum och klädkammare och vanliga luftventiler för tilluft i resten av rummen. Frånluften går ner i borrhålet till bergvärmen och skulle där göra bergvärmen mer effektiv, har vi fått höra. Det har varit en kille här och ställt in luftflödet så det fick man inte ändra på tydligen men mitt problem är att jag tycker det blir så jäkla kallt från draget av ventilerna och då försvinner ju hela poängen med ett välisolerat hus om man ändå måste gå runt och frysa! Vad händer om man helt enkelt stänger till alla ventiler på vintern men inte gör nått åt frånluftssuget? Är det "farligt"? Eller kan man vrida ner utsugshastigheten? Mycket tacksam för svar! MVH Anna
 
Är det tilluften som blir så kall?
I så fall så har ni något problem med värmeväxlaren, det kan även vara värmebatteriet i FTX-aggregatet som inte fungerar som det ska.
 
Skulle tro att trådskaparen har vanliga tilluftsventiler i yttervägg dvs ingen värmeväxling (FTX)
 
Just precis, det är vanliga "hål i väggen" ;)
 
Aha, jag trodde det var FTX eftersom det var ett nybyggt hus.

Då var det värre, jag vet inte riktigt hur man kan göra med sådana ventiler, luftströmningsriktningen kanske går att ändra så att luften inte "blåser" rakt emot en utan mer mot t.ex taket.

Att stänga ventilerna är inget alternativ, det mår varken ni eller huset bra av.
 
Stäng värsta ventilen, kanske den som är över soffan? Skaffa en fuktmätare och kolla vad som händer. Skriv en stor lapp som ni sätter synlig någonstans att ventilerna ska öppnas i mars igen.
 
Eller så gör ni som jag gjorde, konverterar till FTX. Nya välisolerade hus ska inte ha 100mm stora hål genom dyra väggar där kall luft väller in...
 
Nä, det känns ju lite märkligt förstås. Men vi blev inte direkt uppmuntrade att sätta in FTX pga att det skulle låta så mycket i huset, verkar dock som att det möjligtvis skulle vara en prisfråga. Hur som haver så är det inte det nu och jag tror inte vi kommer konvertera inom överskådlig framtid. Det får nog bli att vi stänger typ hälften av dom över vintern och öppnar igen till våren, då blir det sovrummen som är stängda för jag vill inte ha kall luft som drösar ner över varesig mig eller barnen när dom sover. Har hört från någon att om man har alla stängda så drar det in fukt genom väggarna men det låter lite för orimligt i mina öron.
 
Hm. Just sovrummen skulle jag lämna öppna. Köp bättre täcken istället. :)
En människokropp avger mycket fukt som måste "blåsas" bort.

(Sömnforskning visar att många sover bättre med frisk luft. Det behöver ju i o f s inte betyda alla.)

Går det att reglera öppningen?
 
  • Gilla
Pada80
  • Laddar…
Stickan56
Första gången jag hört talas om ett sådant system. Berätta mer.

MVH Stickan
 
Problemet låter överdrivet på något vis, utsuget skulle altså vara så stort att när samma mängd inkommande luft skulle kännas på detta vis. Antingen så sitter/ligger ni precis under ventilerna eller så är fläkthastigheten alldeles för hög.
 
Man kan nog göra en "lekmannabedömning" av hur mycket ventilation som behövs.
a) Fukt. Finns ingen imma på insidan av fönstren, försvinner imma och fukt rimligt snabbt från våtrummen efter dusch så är nog ventilationen ok.
b) Luftkvalité. Känns det friskt och vädrat överallt? Är det tex inte unket i sovrum på morgonen, om de har varit stängda under natten? Luktar det frächt i toalettrum en kort stund efter användning? Torkar handdukar och tvätt i våtrum/tvättstuga rimligt snabbt? Försvinner matos rimligt snabbt efter middagen har lagats?

Det går nog att med omdöme "skruva ned" ventilationen ifrån grundinställningen, som är gjord efter schematiska normer. Om man tex är 2-3 personer i hushållet behövs mindre ventilation än om man är 4-5.
Akvarier, inomhuspooler, massagebadkar mm kan också påverka ventilationsbehovet.

Men att direkt luftintag utifrån på vintern kyler ner är ju ofrånkomligt. Den "begagnade" luften måste ju på något sätt ersättas.
Den enda vettiga lösningen på problemet är FTX-ventilation. Men det kan ju vara lite svårt att kombinera med tex frånluftvärmepump :(
 
Kan vara tilluftsventilerna som är dåligt utformade. Vi hade samma problem, med ventiler som inte var anpassade för golvvärme. De var av vanlig rund tallriksmodell, Fresh 100, där luften rasade rakt ner. Vi bytte ut den invändiga delen mot en ventil som spred luften uppåt och åt sidorna. Det blev mycket bättre efter det.
 
Tack allihopa för era synpunkter och hjälp! Ska kolla upp lite andra sorters ventiler i första hand! Tack igen!
 
Lite information om ventilation i allmänhet: http://www.deltate.se/artiklar/Klimat/Arstid/arstid.htm

Alltså en fördel att kunna variera ventilationen något mellan olika årstider och behov i huset genom olika inställningar på fläkten även om Boverket har en fastspikad ventilationsnorm. Moderna hus är byggda så att det alltid måste finnas undertryck och åtminstone visst fläktdrag inomhus. I nybyggda hus bör dessutom emissioner från byggmaterial etc minska innan ventilationen eventuellt sänks något under inmätt flöde. Kan kännas lite jobbigt i början om man flyttat från en bostad med stillastående luft innan.
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.