Vi har en knepig vägg som består av två murstockar och treetexklädd plankvägg mellan dem, självklart med en dörröppning mitt i alltihopa. Väggen har en gång i tiden varit texturerad med gipsputs (tror vi att det är, stenhårt är det åtminstone), sedan har den blivit spacklad och tapetserad med många lager tapet, där det sista lagret var strukturtapet. Ena murstocken är dessutom delvis klädd med spånskiva.

Tapeten höll på att ramla ner av sig själv och var dessutom inrökt, så vi har skrapat ner allt som satt löst. På vissa ställen var det allt inklusive gipsputsen, på andra ställen bara det yttersta skikten av strukturtapeten. Nu är ytan en salig blandning av de olika lagren/materialen (treetex, gipsputs, spackel, tapet, murstock, spånskiva). Vi har målat klabbet med spärrgrund för att det inte ska damma och lukta gammal tapet medan vi håller på och funderar på vad vi ska göra härnäst.

Nu är frågan, kan man bredspackla denna yta eller kommer det bara att spricka så fort det blir annan temperatur/luftfuktighet och saker eventuellt rör på sig?

Alla kommer givetvis säga ”renoveringsgips!!!!” men det finns några anledningar till att vi helst undviker det.

Lite bilder på ytans variationer

Närbild av en vägg med ojämn textur, flera lager av skrapad tapet och gipsputs med synliga sprickor och en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vägg med blandade material, inklusive lager av gammal tapet, gipsputs och spackel med synliga sprickor och ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg med ojämn textur visar lager av gipsputs, spackel och rester av tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skarvarnamellan vägg och murstock riskerar nog att spricka. Men ytan går definitivt att spackla, speciellt nu när ni har en färg i botten. Men många lager blir det, i alla fall om jag skulle göra det.
 
Jo, vi räknar med att få spackla flera varv.

Skarvarna mellan murstockarna och träväggen/treetexen är nog det största orosmomentet. Det är just vid den ena skarven som de gamla tapetlagren hade börjat vroda sig och lossna, det såg ut att ha varit en icke obetydlig rörelse :seenoevil: Och vad händer om man spacklar på fjädrande treetex och någon lutar sig mot väggen just där?

Vi vet över huvud taget inte vad vi kan ha för yta på väggen eftersom allt riskerar att spricka, åtminstone vid murstockarna och ovanför dörren där det har spruckit tidigare. Ett tag var jag inne på att bara måla det som det är och kalla det för industrial :rolleyes:
 
Vad handlar det om för vägg? Är det inne och man vill ha finish på nåt sätt så skulle jag nog hellre fundera på att sätta upp skivor. Eller kanske pärlspont som en fondvägg typ.
 
S Stefan1972 skrev:
Vad handlar det om för vägg? Är det inne och man vill ha finish på nåt sätt så skulle jag nog hellre fundera på att sätta upp skivor. Eller kanske pärlspont som en fondvägg typ.
Ja det är inne. Vi vill inte röra den den gamla fina dörrkarmen mitt på väggen, därför är vi tveksamma till att bygga på med skivmaterial eller renoveringsgips :( Väggen är dessutom inte helt plan utan böljar lite här och var. Den här delen av kåken är från 1930-talet och precis allt är vingligt.
 
Då skulle jag skippa vanlig spackling och ta dit nån som är van och kan använda sånt där som ser ut som puts. Vet inte vad det heter. Är inte puts alltså utan mer som spackel men man för på det och det ser putsat ut......Kräver nog lite vana utöver normal spackling. Sen får man kanske acceptera att det rör sig lite i skarvar mot tretex.
Att bara spackla en sån där vägg blir ju ett hästjobb om man inte vill att spacklet ska synas och det enbart ska målas. Att spackla en plan skiva kan vara svårt nog men det där är ju ojämnt åt alla håll som sagt och risken bli ju att fläckarna med spackel blir ganska framträdande.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Ett sätt att lösa det är att sätta en smyglist över skarvarna. Kan bli rätt snyggt. Vi har så på ett ställe där snickarna byggt en rak, perfekt vägg som förlängning av en något sned vägg som förra ägaren byggt, för att dölja den lätt skeva skarven.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Jo det är kanske så att en fackman behöver konsulteras. Jag är bara rädd att dom ska säga ”renoveringsgips!!!!” och ”glöm det” angående att bevara dörrfodren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.