Har skruvat fast brandvarnare på taklampan. Bilden talar för sig själv.

Är detta säkert?

Jag är lite orolig ifall taklampans höje/skal/ram skulle spännimgssättas så kan det leda till att brandvarnare brinner?


P.s vill undvika borra i taket därutav denna principen med uppsägningen


Mvh
Patrik
 
  • Brandvarnare fastskruvad på en demonterad taklampas fäste ovanför bubbelplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Så länge du bara skruvat i plasten på brandvarnaren så ska inte det felfall du är orolig för kunna inträffa. Däremot ser det ju lite lustigt ut och funktionen kanske kan försämras något av att lampan är precis intill (så att det inte är "fritt tillträde" för rök från det hållet).
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Instämmer med Magnus.
 
Hur skulle brandvarnaren kunna börja brinna av att sitta på lampfoten? Då skulle ju den lampan överhuvudtaget inte få monteras om den vore så farlig!
Men annars ser i varje fall inte jag några problem med denna montering, lampan i sig lär knappast påverka röken.
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Jag har fått lära mig att det ska vara minst 50 cm mellan armaturer och rökdeckare. Det har väl att göra med hur röken beter sig i tak. Dubbelhäftande tejp kanske fungerar?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag har fått lära mig att det ska vara minst 50 cm mellan armaturer och rökdeckare. Det har väl att göra med hur röken beter sig i tak. Dubbelhäftande tejp kanske fungerar?
precis, vid montering av rökdetektorer för BRANDLARM finns regler. Bland annat minst 50cm från armatur om den sticker ner mer än 20cm (har jag för mig). Dessa regler gäller brandlarm men finns för att det påverkar hur röken sprider sig. Du får montera en brandvarnare så men det är inte optimalt.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Enligt Brandskyddsföreningens regler SBF 110:8 (och bakåt så länge jag kan minnas) ska detektor placeras minst 50cm från vägg. Som vägg räknas även exempelvis takbjälke, ventilationstrumma eller liknande som bygger ner från tak mer än 15cm. Anledningen är (såvitt jag vet) att det finns risk att det bildas en varmluftsficka som röken ej tar sig in i.
Jag skulle vilja påstå att monteringen enligt bilden kommer fungera utmärkt avseende rökens möjlighet att ta sig in i detektorn, oavsett hur hög lampfoten är. Lampfoten är så liten i diameter att den inte kommer ha någon menlig inverkan på röken. En extremt petig besiktningsman skulle kanske kunna anmärka på detta, men någon praktisk betydelse har inte lampfoten.

Ovanstående uttalande baserar jag på min ca 20-åriga erfarenhet som service/driftsättningstekniker av brandlarm. :)


Vad gäller faran för detektorns eget liv (eller Patriks) tror inte heller jag att det är någon risk så länge skruven inte har kontakt med annat än plast i detektorn... Möjligen skulle jag se till att släcka lampan när batteriet i deckaren behöver bytas. :rofl:

Mvh,
ToRy

edit: Det finns (eller har åtminstone funnits) även någon text om avstånd från armaturer, men då har det handlat om armaturer med HF-don och att detta kan störa kommunikationen mellan detektorn och centralutrustningen.
Är armaturen högre än 15cm gäller dock samma regel som jag beskriver ovan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
BirgitS
Müssli Müssli skrev:
Dubbelhäftande tejp kanske fungerar?
Japp, för att göra det lätt att ta ner och sätta upp brandvarnaren igen finns det magnetfäste som man sätter med dubbelhäftande tejp i taket resp. på brandvarnaren: https://www.bauhaus.se/sa500s-magnetfaste-brandvarn
 
BirgitS BirgitS skrev:
dubbelhäftande tejp i taket
Fast jag skulle påstå att den åverkan tejp gör i ett tak är värre än den åverkan ett par relativt små hål gör.

Tejp må verka oskyldigt men det är ett djävulens påfund när man vill ta bort den utan att lämna spår på underlaget. Det må kanske vara hänt på en glasskiva men så fort något målat eller något av plast/trä är inblandat, är risken stor att det aldrig går att ta bort tejpen utan bestående skador.
 
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag skulle påstå att den åverkan tejp gör i ett tak är värre än den åverkan ett par relativt små hål gör.

Tejp må verka oskyldigt men det är ett djävulens påfund när man vill ta bort den utan att lämna spår på underlaget. Det må kanske vara hänt på en glasskiva men så fort något målat eller något av plast/trä är inblandat, är risken stor att det aldrig går att ta bort tejpen utan bestående skador.
Jag tänkte mer om det var besvärligt att borra i taket, annars håller jag med om att tejpen lär lämna mer märke i taket än två skruvhål.:)
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag skulle påstå att den åverkan tejp gör i ett tak är värre än den åverkan ett par relativt små hål gör.

Tejp må verka oskyldigt men det är ett djävulens påfund när man vill ta bort den utan att lämna spår på underlaget. Det må kanske vara hänt på en glasskiva men så fort något målat eller något av plast/trä är inblandat, är risken stor att det aldrig går att ta bort tejpen utan bestående skador.
Det är väl inte så vanligt att man håller på och flyttar omkring brandvarnaren utan den brukar väl få sitta där år efter år. Magnetplattan gör ju bara att det är lätt att ta ner brandvarnaren för byte av batteri eller hela varnaren, väldigt skönt för oss med betongtak att slippa ta fram borrhammaren för att sätta upp en brandvarnare.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte så vanligt att man håller på och flyttar omkring brandvarnaren
Nej det har du naturligtvis rätt i. Jag ville nog mest belysa att "harmlös" tejp inte alltid är så harmlöst. Sen har ju tejpeländet en fantastisk förmåga att klibba och kleta när den inte ska men vara fullkomligt oduglig när man vill den ska hålla fast något.

Personligen plockar jag nog hellre fram borrhammaren och vet att det håller än "chansar" på tejp.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.