Vi har i ett sovrum problem med tryckslag i ledningarna när varmvatten spolas. Det låter väldigt högt, så högt att man vaknar, i en minut innan det tystnar (när vattenledningen har expanderat. Nu har vi tagit upp golvet för att åtgärda problemet. Sovrummet ligger mellan toaletten och pannrummet där vattenledningarna är synliga. Vi hade hoppas på att kunna byta ledningen helt mellan pannrum och toaletten och på så sätt få ett nytt skarvfritt rör genom hela sovrummet. Dock visar det sig att det inte var så lätt. För vattnet till köket är på skavat under sovrummet. Nuvarande skarvar är svetsade (hårdlödda?). Kan man göra en sådan lösning vid en renovering på ett säkert sätt. Blir det godkänt av försäkringsbolag? Har ni andra förslag på lösningar? Vi vill ogärna behöva ta upp golvet i köket också då det är rätt nyrenoverat.
 
  • Upprivet golv i sovrum visar synliga vattenledningar med hårdlödda skarvar, stenar och spikar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Hårdlödning som är korrekt utförd är tät för evigt. Den håller längre än röret i sig.
Dock så får du inte dolt skarva tappvatten.
Jag jobbar inte med försäkringar, men jag har väldigt svårt att tro att dom godkänner det.
Om ni har sånna tryckslag i ledningarna så är dom troligtvis knappt klammrade.
Ser ut som att isoleringen inte är 100%ig.
Tryckslagen gör ju att ledningarna rör sig, och nöts mot underlaget. Detta kan resultera i att godset på röret nöts bort med efterföljande läckage.
Hur mycket frigång har ni under reglarna? Jag hade nog försökt få in slang (rör i rör) helst en rör i rör isolerad.
Försöka lirka igenom en dragtråd, fästa i slangen, sen dra dit ni nu vill.
Kanske måste öppna på fler ställen ifall det är långa sträckor.
Annars vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.