Skall renovera badrummet i källaren på mitt nya hus, byggt 1974. Besiktningsmannen sa att jag skulle slita ut våtrumsmattan på golvet och tapeten på väggen, rulla tätskikt på väggarna i duschhörnan och på golvet 2 dec utanför duschdörrarna och klinkra upp. Inget tätskikt i övrigt för att ventilera ut markfukten, plattan har kanske 5 cm grus under sig.

Nu till problemet med flytspackel. Brunnen sitter cirka 40 cm från vägg i duschhörnan. Tänkte sätta den nya plastbrunnen (bilar upp och byter ut gjutjärnet) några mm över betonggolvet och så flytspackla upp kanske 10mm över brunnen längs kanten på duschhörnan, funderar på att bygga en ram i spån eller reglar 100x100 cm och spackla upp. Sedan när det torkat fortsätta ut till vägg med mindre fall, 1:100 eller så. Kan man skarva flytspacklet pådetta sätt eller måste man dra båda fallen i ett svep? Tycker det vore enklare att spackla kraftiga fallet i duschzonen först och sedan det flackare fallet mot väggen senare.

/Anders
 
Tror du måste gå ut med fuktspärren 1m på vardera sida om duschen för att det ska vara godkänt.

Och Ja det går att "skarva" flytspackel.
Men det finns några som brinner "fort" som du kan spackla fallet på engång. Fråga på bygghandeln
 
Helt korrekt att det ska tätskiktas ut ca. 2dm eller en rollerbredd som man ibland säger... men inte mer !

Flytspackla i flera omgångar kan man göra när man har betongunderlag, men har man träbjälklag så ska allt flytas i samma "kaka" så att säga.

Dock hade jag valt att spärra av duschzonen och flytspacklat övriga golvet och sen handspacklat upp fallet sist.
Men det är en smaksak... :)
 
T
Samt ett flytspackel som tål fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.