Rören till den köksblandaren jag har nu kommer ut från väggen mellan diskbänk och väggskåp men vill sätta en ny köksblandare i bänkskivan (betong). Kan man skarva på nya rör på dessa gamla rör?
 
  • kran.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kran2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bilderna på rätt håll.
 
  • kran.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kran2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går, men det medför alltid risker när man ska rycka i gamla rör.
Har själv vart på gamla järnrör till mina element nyligen. Fick skaffa mig en enorm skiftnyckel och en jätterörtång. Jag antar att du har kopparrör ut från blandaren,
du lär ju behöva en bussning för att gå ner i dimension. kolla in rinkaby rör, där har de allt du behöver.

undvik dock att putsa in rören igen, annars blir det inte kul om det skulle börja läcka!
 
Ok. Låter dom ligga utanför väggen. De döljs ändå av diskbänkskåpets baksida.

Kanske bör ta och anlita något VVS-företag så det blir rätt. Kan man ju hänga dom om det springer läck.
 
Är du osäker är det nog ingen dum ide. Risken finns att dom är ganska rostiga med. Radiatorrör har samma vatten som blir syrelöst efter en tid. De rostar inte speciellt mycket. tappvatten kommer gradvis rosta sönder rören, där det berikas med nytt syre..är det i en lägenhet eller hus? är det järnrör?
 
Ge dig inte på detta vad du än gör!!
Jag tror en bra VVSare kan fixa detta åt dig för några tusenlappar..
 
Håller med tidigare talare att detta nog bör undvikas att göra själv. Inte kul alls om det skulle börja läcka. Rustar du ändå upp köket så ska du kunna känna dig säker i det fullt ut. Det ska vara en trygg zon där du kan trivas, inte något du behöver känna något orosmoment för. Kom dessutom ihåg att om oturen är framme och det börjar läcka kan du ha fått en rejäl skada innan du hinner upptäcka det.
Visst kostar det lite, men mitt råd är nog att ringa en röris... (Hur mycket kostar inte en god natts sömn utan att behöva oroa sig?)
 
meckis skrev:
Är du osäker är det nog ingen dum ide. Risken finns att dom är ganska rostiga med. Radiatorrör har samma vatten som blir syrelöst efter en tid. De rostar inte speciellt mycket. tappvatten kommer gradvis rosta sönder rören, där det berikas med nytt syre..är det i en lägenhet eller hus? är det järnrör?
Det är en lägenhet på tredje våningen (vinden ovanför). Rören är nog järn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.