D
hej alla experter igen,, en annan dum fråga på gång här...

om jag gilla nivåskillnad på första våningen, att det ska vara ett par trappa upp/ner till köket eller ett par trappa ner till vardagsrummet bara för att få det ser fint ut,,

hur löser jag den frågan?, kan man redan vid start av gjutta grund bestämma var nånstans i grunden man ska höja 40 cm och var man ska sänka 40 cm eller??, eller gjuter man en platt grund och bygger till nivåskillnaden med hjälp av trä när man inreder huset??.. alltså grunden är helt platt, och om jag vill ha nivå så får jag bygga med trä på grunden istället... vilken lösning har ni, och vilken är billigaste lösningen,,

för att 40 cm höjning på en vardagsrum på 30 kvm eller nåt sånt, skulle betyda att det ta en himla mycket betong för att höja till den nivå, betong till grunden är inte billigt om jag förstå rätt, eller själva grunden är bland de dyra del av ett hus om jag förstå rätt, så kanske det är billigare att fixa till nivåskillnaden med träd i efterhand kanske,,

vad tycker experterna,,??? jag vill ha det billigt så möjligt,, samt enkelt ihihhihi

mvh DVD
 
Man gör det tom under grunden och fyller upp markbädden så den får rätt höjd. Sen gjuter man ovanpå det
 
Om nu tomten är alldeles platt blir det inte konstigt att fylla upp nivån med t.ex. bergskross för att åstadkomma en nivåskillnad mellan kök och vardagsrum. Är tanken att bygga upp med ett golvbjälklag helt i trä galen?
 
Nä. Det går att göra så men ska man tex ha ingjuten golvvärme så blir det ju lite bökigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.