Jag skulle behöva korta av en duschdörr ca 30cm.
Duschdörren sitter i en aluskena men jag antar att den går att ta bort på nåt vis. Så frågan är om en glasmästare kan kapa en dörr med härdat glas. Den lokala glasmästaren hade sem. stängt denna veckan så jag gör en liten förundersökning här ist.

Mvh Fredrik
 
  • Gilla
Mackoo
  • Laddar…
Vad jag vet så går det inte att skära härdat glas, det går i tusen bitar. Kanske finns det någon annan variant för att lösa problemet.
 
Nej, att det exploderar om det kniper i ett hörn har jag sett. Det kanske är så att all bearbetning måste göras innan det härdas. Men å andra sidan borde det väl gå att beställa en ny glasruta i rätt dimension av glasmästaren. Det är ju plant glas inga konstigheter så långt.
Mvh Fredrik
 
Nej precis, härdat glas går inte att bearbeta. Om man är försiktig och har tur kan man i bästa fall grada av kanten lite men o andra sidan är dom alltid lite slipade från fabrik. Hörnen och kanten är väldigt känsliga mot slag...

Bara måttbeställning från fabrik som gäller...
 
Testa med laserskärning, det kan fungera.
 
Ring skrev:
Testa med laserskärning, det kan fungera.
Det hade jag inte testat om inte företaget garanterade att det fungerade. Härdad glas har väldigt mycket spänningar i sig och det händer tom att det spricker av sig själv utan någon yttre påverkan så utan att veta något om laserskärare så låter det högst osannolikt att det skulle fungera...

Vet inte vad en kapning med laserskärare kostar men tror inte ett nytt glas blir dyrare...
 
Ok, nån som vet vilket som brukar va billigast. beställa hos glasmästaren eller beställa hos den lokala badrumsinredningsskojaren. Jag vet av erfarenhet att så fort "badrum" nämns så ökar priserna med ca 400% Men ibland så kan man ändå bli överraskad av vissa priser (positivt). Glaset kanske ändå tillverkas på samma ställe.

Mvh Fredrik
 
Härdat är svindyrt och det går inte att bearbeta på något sätt efter härdningen såsom sagts.
Billigast är om du hittar nån färdig dörr med rätt mått på glaset, om inte så är glasmästaren det billigaste alternativet.
Glasen tillverkas på samma ställen.

/Kent
 
  • Gilla
AndyJ
  • Laddar…
Ja, det låter ju rimligt. Ska se om jag kan få pris på glas nästa vecka då han öppnar igen. Tack så mycket för hjälpen. Nu har man lite mer "kött på benen" :)

Mvh Fredrik
 
Inpris på 4mm härdat glas låg 2009 195kr+moms/m2 så kan tänka mig att 4-500kr/m2 till kund ink moms...
Om det inte är någon form av standard mått så är glasmästaren bäst och billigast. Kolla bara så det inte är färgat glas...
 
Det låter nästan billigare än vad jag hade vågat hoppas. Glaset skulle helst va frostat men det borde gå att beställa det med. Ska som sagt höra mej för. Tack än en gång.

Mvh Fredrik
 
lillePer>Nja, det är "nog" betydligt dyrare än så ut till slutkund. Mer realistiskt är typ 1000:- /m2 då frakten är dyr som bara den och hanteringen av glasställningarna kostar en hel del med.

/Kent
 
snickarboden skrev:
lillePer>Nja, det är "nog" betydligt dyrare än så ut till slutkund. Mer realistiskt är typ 1000:- /m2 då frakten är dyr som bara den och hanteringen av glasställningarna kostar en hel del med.

/Kent
Det enklaste är väl om TS kollar upp det själv och gärna återkommer här. :)
Men dom priserna jag refererade till var från en glasmästare jag jobbade ihop med och är en nära vän till mig. Jag hittade ett utpris till kund från 2008 i min datorn och det var 291+moms. Frakten är inräknad i priset.
Det kan ju skilja mellan olika glasmästare men...

Däremot tillkommer det ju om det skall vara frostat och om det skall vara en fint slipad kant vilket man vill ha om den är synlig det sistnämnda är dock inga stora pengar...
 
I ditt förra inlägg var det 2009 och 195+moms.

Vilket gäller (gällde)?
 
Båda gäller...!
Hittade först bara en fil med inpriser på olika glas däribland 4mm härdat utan fin kant. Sedan hittade jag en fil med deras prislista till kund från 2008. Men båda är ju bara exempel på vad ett glasmästeri kan ta och betalar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.