Hej!

Jag bor i bostadsrätt och vill byta ut min spis från en med keramiska plattor och ingen varmluftsfunktion till den här.

I villkoren för tilläggstjänsten installation på Hemmy står det att man måste se till att en neutralledare finns framdragen till spiskontakten, och eftersom jag inte har någon aning om el tänkte jag fråga här om det går att utröna från den här bilden på väggkontakten.

Med vänliga hälsningar,
Jakob
 
  • Öppen eldosa med elsladdar och en kopplingsplint fastsatt på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blå kan vara neutralledare(nolla). Men för säkerhets skull bör man mäta med ett instrument.
 
  • Gilla
Bjarne 1
  • Laddar…
Det är ju 5 kablar i anslutningspunkten så du borde ha "full 3-fas", dvs med nolla framdragen. Men för att vara på den säkra sidan så behöver du även mäta som Immobil skriver ovan.
 
Kolla även vad Hemmy menar med "spiskontakten", skulle inte förvåna mig om deras tjänst inskränker sig till att trycka i en Perilexkontakt i ett uttag, inte att ansluta trådar till en kopplingsplint som den på bilden.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Ta en del av den pengen du sparar på att inte ta hem en elektriker till att köpa en multimeter av hyfsat kvalitet och mät. Du hittar en hyfsad för en 500:- på kjell o company eller liknande. Eller en enklare fluke för en tusenlapp till.

Mät sedan mellan skruvarna. Mellan vit/brun/svart ska du ha ca 400 VAC sinsemellan, mellan blå och vit/svart/brun ska du ha ca 230VAC på alla. Detsamma mellan jord och vit/svart/brun.
 
Det var värst vad snabba folk var med att svara - tack! :)
 
O
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ta en del av den pengen du sparar på att inte ta hem en elektriker till att köpa en multimeter av hyfsat kvalitet och mät.
Om det bara handlar om elinstallationer är en spänningsprovare bättre. Den enklare att använda och har ingen av de risker för felkoppling vid mätning som en multimeter har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.