Vi har en Nibe Cu 300 varmvattenberedade på 2 fas. Vi ska nu övergå till spot-pris på el, och jag funderar på vad man kan göra för att spara lite.

Kan man sätta ett ur/timer i proppskåpet för att värma upp vattnet i den på natten när elen är billigare? Ibland har vi ju hundra gånger dyrare el på förmiddagen jämfört med på natten. (I fredags kostade elen här i elområde FYRA 5 öre/kWh kl 03:00, under 60 öre/hWh hela natten, och över 4 kr/kWh större delen av förmiddagen.)

Duschar hela familjen på morgonen innan jobb/skola borde det ju vara smart att vänta och värma vattnet senare på eftermiddagen när det statistiskt sätt är billigare, eller på natten om det räcker hela dagen.

(Man borde ju också spara på att inte ha varmvatten i den hela dagen, vi har ca 2-3 kWh i förlust/läckage från den per dygn har vi upptäckt när vi varit bortresta.)

Visst borde detta vara tekniskt möjligt, eller finns det några konstigheter som jag inte tänkt på?

EDIT: Jag ska givetvis anlita en elektriker att göra jobbet, vill bara sondera lite först. Om detta inte går kan spot-pris bli en rätt dålig affär för oss morgon-duschare! :oops:
 
Det enklaste/billigaste är väl ett kopplingsur och en kontaktor, uret styr när kontaktorn ska gå till.
Kostnad för ur/kontaktor/kapsling samt lite "tråd" under en 1000:- Jobb 1-2 timmar + resor
 
Bakterierna kan överleva i temperaturintervallet 0-50°C. Det är hög risk att legionellabakterier växer till om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C.
 
300L är mycket för en VVB om den drivs på el utan värmepump :0( Vad har ni för värmesystem i huset?
 
Ricksson Ricksson skrev:
Bakterierna kan överleva i temperaturintervallet 0-50°C. Det är hög risk att legionellabakterier växer till om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C.
Ska man ladda på natten och spara till dagen vill man nog ha mer än 60 grader i VVB så legionella ska inte vara nått problem.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Ricksson Ricksson skrev:
Bakterierna kan överleva i temperaturintervallet 0-50°C. Det är hög risk att legionellabakterier växer till om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C.
Förvisso är det så men om man värmer beredaren varje natt till över 60 grader och rymmer tillräckligt med vatten är det inget problem. För många år sedan fanns det dubbeltariff med billig el på natten. Föräldrarna hade kopplingsur på beredaren och det funkade alldeles utmärkt. 300 liter beredare förvisso.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Ricksson Ricksson skrev:
Bakterierna kan överleva i temperaturintervallet 0-50°C. Det är hög risk att legionellabakterier växer till om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C.
Vid stillastående ja,
 
Är som sagt inte att leka med...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
300L är mycket för en VVB om den drivs på el utan värmepump :0( Vad har ni för värmesystem i huset?
Ja, det skulle man tänkt på innan man installerade ett 400 L badkar. Vi har direktverkande el i hela huset, samt en luft/luft-värmepump. (Både för vatten och värme.)

Vi bor nära Barsebäck så planen när huset byggdes på 70-talet var väll att el skulle vara gratis...

Jag har tidigare haft nattsänkning för att spara el, men nu blir det nog tvärt om för att spara pengar istället för el.
 
  • Gilla
thomasrockar
  • Laddar…
Luft/luft för vatten? Menar du luft/vattenpump? Då borde du ha vattenradiatorer.
 
Ricksson Ricksson skrev:
Bakterierna kan överleva i temperaturintervallet 0-50°C. Det är hög risk att legionellabakterier växer till om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C.
Vem använder en VVB utan blandningsventil?
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/...yAEQmFyxBJ86Jk8Eh6FW3UNMSgSF21sKy7bw&usqp=CAY
Det kan inte vara ekonomiskt.
Har man blandningsventil så har man VVB på 90°C och då behöver man bara värma på natten.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Ricksson Ricksson skrev:
Bakterierna kan överleva i temperaturintervallet 0-50°C. Det är hög risk att legionellabakterier växer till om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C.
Nu har jag googlat så gott jag kan, och skulle nog vilja hålla med om att legionella kan bli ett problem trots allt, men trogen (statistiskt sett) inte. Så tusen tack för din anmodan att kolla upp detta!

Allt handlar ju om hur mycket legionella som finns in mitt inkommande vatten. Är det väldigt nära gränsvärdet så tar det ju kort tid för dem att föröka sig att att hamna över gränsvärdet.

Jag tror jag har följande fakta nu:
  • Mitt inkommande vatten borde vara under 100 cfu per 100 ml. Enl EWGLI är detta riktmärke för mängden legionella som får finnas innan åtgärder måste säkras in. Sidan 15 i (1)
  • Halter på över 1000 cfu per 100 ml är farliga (referens 1+2 verkar överens).
  • Legionella växer till x100 på 48 timmar (2), detta borde innebära att de fördubblas var 7 timme ca.

Alltså, för att ta sig från 100 till 1000 måste kolonin fördubblas mer än 3 gånger, alltså mer än 3x7 timmar. Alltså mer än 21 timmar... Om jag värmer vattnet 3 timmar varje natt borde det vara ✅❕

(1) https://www.folkhalsomyndigheten.se...YQFXoECAEQAg&usg=AOvVaw0mNpE73-oGwN6gqZmicC_Y

(2) https://legionella.ae/legionella-breeding-ground/how-long-does-legionella-take-to-grow/
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Luft/luft för vatten? Menar du luft/vattenpump? Då borde du ha vattenradiatorer.
Förlåt, jag menade direktverkande el för både värme och vatten, plus luft/luft för värme.
 
L Leif i Skåne skrev:
Vem använder en VVB utan blandningsventil?

Det kan inte vara ekonomiskt.
Har man blandningsventil så har man VVB på 90°C och då behöver man bara värma på natten.
Jo, vi har blandningsventil, men lik väl har vi bara vår VVB på 65°. Den har ju bara ca 3 cm isolering av polystyren, så redan vid denna temperatur har vi som sagt en förlust på ca 2-3 kWh per dygn.
 
E elmont skrev:
Det enklaste/billigaste är väl ett kopplingsur och en kontaktor, uret styr när kontaktorn ska gå till.
Kostnad för ur/kontaktor/kapsling samt lite "tråd" under en 1000:- Jobb 1-2 timmar + resor
Ja, den har redan två egna säkringar, så tekniskt sätt ska det vara en enkel match tänker jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.