jag har en friggeboda som behöver skrapas och målas om - den har liggande brädor och jag funderar på att istället sätta nya brädor stående utan att ta bort de gamla.

jag tänkte bara sätta en liten liggande läkt (hur stor?) för ventilation och sedan spika upp nya brädor.

är detta en dålig idé pga någonting jag inte tänker på?
 
Du lär inte spara någon tid, tvärtom. Är inte virket dåligt så tycker jag du ska måla om!
 
Lägg ut en bild på det du tycker ser sämst ut. Men spontant tycker jag med, att den bör målas om.
 
ser ni något problem förutom att det kan ta lite mer tid att jag behöver köpa nya brädor.
med problem menar jag fukt mögel eller något annat .
 
jag var ut och kollade och på några brädor har färg försvunnit från ca 1 kvadratcentimeter och det är som ett gult pulver ytterst på brädan - inget hål bara ett ytlager av gult pulver

undrar vad det kan vara.

är i valet och kvalet om att bara måla om eller sätta stående brädor
 
Troligen en oxiderat färg. Tvätta med målar soda och kraftigare borste.
Låt torka och undersök en gång till.

Vill du ha ny fasad är det inga problem. Se till att du har en luftspalt på 15-20mm vertikalt. Kan luften cirkulera händer inget.
Vill du dessutom slipa möss, kan du spika på hålband underifrån. Inga gnagare klarar av detta.

Lycka till.

p.s. om du beslutar att måla om, var noga med färg valet!
Man kan inte blanda färger hur som helst.
 
beroende på om det är plan eller lutande panel kan det ju bli lite utmaning att få till plan läkt men förutom det så ser jag väl inga problem med det hela
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.