Hej! Är nyinflyttad i nybyggt lägenhetshus (2024) som ligger nära en tungt trafikerad väg. Har en luftrenare i lägenheten med både HEPA och kolfilter vars mätare säger att PM-nivåerna är bra men att TVOC-nivåerna är stundtals väldigt höga både dag och natt. Eftersom det är ett helt nybyggt hus måste ju tilluften vara ganska förfiltrerad men kanske inte tillräckligt då det kliar i ögonen och luften känns dålig när värdena är höga på mätaren. Eller kan det bero på exempelvis en granne som röker inomhus och att vi delar ventilationskanal?
Kan man sätta ett typ finfilter/miljöfilter på tilluftsdonet eller kommer det bara att stoppa luftflödet och inte fungera?
 
  • En vit ventilationsventil i taket med en hand som håller i en löstagbar vit front, fäst med en metallskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stiger TVOC-värdena när du vädrar?
 
  • Gilla
antoniusrexus
  • Laddar…
Nej TVOC-värdena är nog som bäst dagtid. Ibland har jag fönsterna öppna dagtid men oftast inte. På nätterna är värdena som sämst och då har jag nog oftast stängt pga bullret från vägen.
 
Då känns det spontant som att det är viktigare att öka ventilationen om det är möjligt.
 
Så det är ingen idé med ett filter på tilluftsdonet?
 
A Anton Emanuelsson skrev:
Så det är ingen idé med ett filter på tilluftsdonet?
Beror ju på systemets uppbyggnad också. Är det central FTX? Eller har du eget aggregat. Ditt filter kommer skapa ett motstånd som ökar kanaltrycket och fläkten varvar ned med lägre flöde som följd. Då får du öka tryckbörvördet.
På ett centralt system händer samma sak och det blir något lägre flöde i hela kåken.
 
Kolla med styrelsen hur ofta luftfilter byts i aggregaten , kan vara läge att byta mer ofta kanske.
 
Har du ett eget ventilationsaggregat för din lägenhet eller är det ett gemensamt aggregat för flera lägenheter?

Ventilationssystemet tillhör normalt fastighetsägarens ansvar.

Du ska inte ändra på inställningarna på luftdonen, för då ändrar du flödet för alla luftdon som betjänas av samma fläkt.
Ökar du floderna i dina don så minskar flödet I dina grannars dom.
 
Gemensamt för flera lägenheter så det är fastighetsägarens ansvar. Ok så då kan man inte sätta in ett filter utan att det påverkar både mig och mina grannar. Men TVOC-problemet kvarstår, och det beror inte på mina nattliga gaser 😅
 
Har du något som kan logga mätvärdena? Kan ju vara bra att kolla om det inte bara är en placebo-effekt av att du ser mätvärdena genom att logga mätvärden och skriva upp när du märker av det för att se om det är vid samma tidpunkter.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A antoniusrexus skrev:
Gemensamt för flera lägenheter så det är fastighetsägarens ansvar. Ok så då kan man inte sätta in ett filter utan att det påverkar både mig och mina grannar. Men TVOC-problemet kvarstår, och det beror inte på mina nattliga gaser 😅
Skulle luften vara sämre med den lösning ni har idag än en annan typ?
 
A antoniusrexus skrev:
Gemensamt för flera lägenheter så det är fastighetsägarens ansvar. Ok så då kan man inte sätta in ett filter utan att det påverkar både mig och mina grannar. Men TVOC-problemet kvarstår, och det beror inte på mina nattliga gaser 😅
Emissioner från färg och annat material? Det var väl nybyggt?
 
I Installation skrev:
Emissioner från färg och annat material? Det var väl nybyggt?
Ja så kan det naturligtvis vara, men varför stiger värdet bara på kvällen/natten?
 
A antoniusrexus skrev:
Ja så kan det naturligtvis vara, men varför stiger värdet bara på kvällen/natten?
Det kan en fråga sig. Det brukar normalt sett inte nattsänkas flöden i bostäder. Men det kan vara så om det är nån människa som tyckte man ska sänka flöden i allmänna utrymmen. Det ger knappast en kostnadsbesparing vad gäller investering kontra energibesparing. Men kan vara ett sätt att få en miljömärkning om det ligger på gränsen.
Men jag skulle ändå gissa på att det är emissioner.
 
S
A antoniusrexus skrev:
Ja så kan det naturligtvis vara, men varför stiger värdet bara på kvällen/natten?
Det utsöndras vid höga inomhustemperaturer, vilket de oftare bli på kvällen.

Vad har du för apparat för att logga PM och TVOC? De flesta är rent skräp och går ej att lita på något nämnvärt, netatmo ger utslag på voc'er vid dusch exempelvis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.