Vill ha in mer ljus o skulle helst vilja ha en dörr med glas hela vägen (leder ut på en balkong). Går det byta ut träskivan nertil mot glas? Eller är det bara ny dörr som gäller i såfall?

Och ja, tro mig, kommer göras en hel del annat också =)
 
  • hall uppe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart det går.. Dock är det lite jobb med det, men i praktiken sitter ju skivan i dörren istället för glas.
Det som kan tala lite emot är den extra tyngden glaset ger, dock tror jag inte det är något problem, gissar på att du har 3 gångjärn på dörren. Annars kan detta vara en sak som också kan behövas kompl med
 
Inget är omöjligt, som frohike är inne på, men det förutsätter att man själv gör jobbet. Jag har själv flyttat ned bröstningen på en dörr som blev fel i måtten. Men nu när jag studerar din dörr lite närmare, ser jag att det är en äldre dörr, som delas, med persien emellan, så då tror jag inte det är någon idè, att sätta igång och böka med det, enklare att köpa en ny fönsterdörr. De stora fönstertillverkarna (Traryd) brukar ha en drive på sitt sortiment, med 30%, passa på då, annars brukar en fönsterdörr, 3-glas isolerglas/energi kosta ca 8-9000 Kronor, men då är det en kvalitetsdörr.
 
saturnus skrev:
Inget är omöjligt, som frohike är inne på, men det förutsätter att man själv gör jobbet. Jag har själv flyttat ned bröstningen på en dörr som blev fel i måtten. Men nu när jag studerar din dörr lite närmare, ser jag att det är en äldre dörr, som delas, med persien emellan, så då tror jag inte det är någon idè, att sätta igång och böka med det, enklare att köpa en ny fönsterdörr. De stora fönstertillverkarna (Traryd) brukar ha en drive på sitt sortiment, med 30%, passa på då, annars brukar en fönsterdörr, 3-glas isolerglas/energi kosta ca 8-9000 Kronor, men då är det en kvalitetsdörr.
Är just att vi inte vill byta dörr, finns 4 altandörrar till på samma vångingsplan, och det ser konstigt ut att ha blandat nya o gamla tycker jag. Så det drar sanbbt iväg om alla ska bytas
 
OK, jag förstår. Om Du öppnar dörren, och kollar hur den ser ut i mellan, så finns det kanske en glasfals redan på insidans dörrhalva, där nuvarande skiva är monterad i, kanske även på utsidan där panelen ligger ann. Den tvärslå som delar glas från bröstningen måste vara kvar, annars blir där ingen stadga i dörren. En del nya dörrar har även en sådan, man tänker inte på det, då dörren linjerar med fönstret intill. Lägga i hela glas, i dörrens hela längd, tror jag att dörren är för klen för. Den envise, kan även få ihop det med 1 isolerglas, fräsa ut fals till detta i båda dörrhalvor, och sedan skruva ihop dörrhalvorna för gott, men det innbär en del jobb, och kan man inte göra detta själv, så kostar det en slant.
 
då ska jag hålla tummarna för att det går. Nä, vi kommer bara måla klädkammare o förråd, annars är det hantverksfolk anlitade att göra allt. Så dom får helt enkelt kontakta en glasmästare...
 
Vi beställde en helglasad vitmålad altandörr med isolerglas (100x200 cm) från Bygghemma. Kostade runt 6.000:- inklusive frakt.
Den var från "Allmogefönster" och är verkligen bra kvalitet.
Förstår att du inte vill lägga 25.000:- på att byta ut alla fönsterdörrar.
Men jag hade nog satsat på en ny dörr ändå om jag var som du. Mindre "meck" och så får du ju bra u-värde på glaset :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.