Hej,

Jag undra rom man kan åtgärda denna typ av besiktningsanmärkning? Var på husvisning där dett fanns med i två nya badrum byggda av bkr behörigt företag. Kan man montera loss en golvbrunn och reparera när allt är klart? ....för mig låter det svårt....

Felet var att brunsmanchett stack fram i underkant av klämring....

Det säger mig ingenting, är det allvarligt?
 
Kan någon som är fackman på forumet lägg aut en bild på en rätt monterad purus och jafo? Det skulle vara toppen. Klämring, blå, har jag förstått skall vara i pyrus. Hur ser manom det är fel monterat? Vilka fel (alla?) är allvarliga ut läckagesynpunkt?
 
Hej
Nu är jag ingen yrkesman men tror mig ha kläm på hur en klämring ska sitta.
Manchetten ska inte sticka ut under klämringen. Kolla in bifogad bild från våran tvättstuga.
https://picasaweb.google.com/112552...ngAvPannrumTillTvattstuga#5599276884216651634
Om inte manchetten är alldeles galet tillskuren borde det gå att helt enkelt ha sönder klämringen som sitter där,skära till manchetten på plats och trycka dit en ny ring.
Jag gjorde monteringen för första gången och Purus har ett verktyg som kostade 60kr.Med verktyget blir hålets storlek rätt direkt.
https://picasaweb.google.com/112552...ngAvPannrumTillTvattstuga#5599266995285232450
Fredrik
 
Ja just det felet borde gå att fixa, men kolla för säkerhetss skull med en plattsättarfirma, de kanske har ngn. invändning.
 
Tack!
 
Vet du om det är tätskiktsfolie eller rollat tätskikt?

Är det Purus brunnar så är det ganska enkelt att få ut klämmtingen men att skära tätarket utan att skära för mycket kan vara knepigt kanske. Vass kniv, ev. att man gör någon kant/mall att skära efter. Tätarket ska sluta precis i vinkeln mellan den vertikala och horisontella kanten.

På Jafo så är det nog svårare... då måste man komma åt skruvarna till klämmringen och sen måste man få ur klämmringen innan man kan skära, men å andra sidan är Jafo mer förlåtande vid felskärningar

Är det tätskiktsfolie så kanske man kan plocka upp plattorna vid slukristen och byta ut tätarket (iaf ardex har tätarket överst) skära med mall / puruskniv lägga tillbaka plattorna och foga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.