Jag håller på att fixa iordning på loftet i ladan där jag har min verkstad. Just nu försöker jag fixa till norra gaveln som har varit orörd sedan säkerligeb långt innan min far köpte huset på 70-talet. Konstruktionen är är 50-60 cm tjocka staplade kalkstensväggar med timmerbjälkar som golv och takstolar. Underarmen vid gaveln är en 15 cm bred furu eller granbjälke med friskt kärnvirke men med en del trämaskhål och murkna delar på kanterna. Den ligger direkt på toppen av murväggen på gaveln.

Bjälken har dock sedan länge varit rätt böjd utåt med ca 6-7 cm på ett span av 6-7 m. Hanbjälken ovanför har inte mer än ca 2 cm böj enligt korslasern jag kollade med och överarmarna är även de relativt raka. Kan även se att det tidigare har fylls igen murbruk längs bjälken för att fylla i den springa som uppstått.

Jag har tagit bort den övre delen som var väldigt murken och planat it den så gott jag kunnat. Tjockleken på det som är kvar är ca 12 cm på ändarna men ca 10 cm på det tunnaste stället då den nog även har böjt sig uppåt.

Har sedan tänkt att bygga upp en regelvägg vid gaveln för att ha lite mera att fästa den panel jag tänkte sätta fast senare i vår samt ha lite plats för isolering och även ha något att fästa pinnar i för att lagra lite virke och långa lister på.

Böjningar kan ses på denna bilden där lasern som syns nuddar inre kanten på bjälken på båda sidorna. Regeln innanför är kortare än själva bjälken men är där för att visa lasern bättre.
Byggarbetsplats med tjocka träbjälkar, grönt laserverktyg, isoleringsmaterial och hängande ljuskrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är då ifall det är möjligt att räta ut denna bjälken då det annars blir lite svårt att bygga en regelvägg som är relativt rak annars.
Jag tänkte ta ett vinkeljärn som jag borrar ett flertal hål i och sedan bultar ihop det hela. Första är ifall det överhuvudtaget ens är möjligt att göra och om det går hur kraftigt vinkeljärn skulle jag i så fall behöva för att kunna motverka träbjälken?
Är det eventuellt bättre att kanske använda fyrkantsrör ifall det skulle vara stabilare? Vinkeljärn brukar ju ha lite tjockare stål än fyrkantsrör så antar att det är bättre.
Hur kraftiga bultar bör jag sedan använda och hur tätt bör jag sätta dem och bör jag använda genomgående bultar utifrån med muttrar på insidan eller använda grövre franska träskruvar? Gissar på att genomgående bultar är det som gäller men lär bli mera jobb då någon bör stå på en stege på utsidan och hålla emot. Jag gissar på att jag inte kan använda vagnsbultar då jag behöver använda rejäla brickor för att undvika att bultarna enbart går in i träet efter hand. Alternativet är ett motsvarande plattjärn på utsidan där jag gör fyrkantiga hål för vagnsbultarna vilket är ett alternativ men där arbetstiden lär gå upp en hel del.

Kan även finnas möjlighet att ta hjälp av en traktor med skopa för att pressa in träbjälken innan fixering men hoppas att det inte behövs ifall vinkeljärnet och bultarna räcker för att räta ut bjälken.

Ifall det inte går att räta ut den så är alternativet att bygga upp väggen rakt och sedan efteråt skala av det som sticker ut när jag ersätter ytterpanelen senare i vår men är orolig att det kanske gör att den blir för klen på bredden då 6-7 cm på en 15 cm bjälke nog är lite för mycket att skala av. Samt att den 95mm regeln jag tänkt använda för regelväggen lär sticka ut en lite på insidan också.

Tack på förhand.
 
Byt bjälken om den är dålig eller för böjd för dina behov.
 
Allt går, frågan är om det är värt besväret och pengarna det kostar?
 
Går det inte att dra bjälken rätt med exempelvis ett spakblock och bulta fast den i den underliggande muren eller är muren för porös för att bultas i ?
 
F fribygg skrev:
Byt bjälken om den är dålig eller för böjd för dina behov.
Är inte direkt det enklaste att byta ut den. Har dels inte något sådant virke lättillgängligt då det handlar om en nästan 7 m lång bjälke samt att det är svårt att byta ut den eftersom jag är.i princip själv och en sådan bjälke är väldigt tung.
Har inte heller möjlighet att dra ut på tiden allt för mycket då jag försöker få iordning så att jag ka få in och lagra mera virke som just nu ligger utomhus under pressening som jag behöver få bort ifrån parkeringen innan sommaren.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Allt går, frågan är om det är värt besväret och pengarna det kostar?
Kostnaden för materialet är inte så farligt, ett vinkeljärn och några bultar bara. Arbetskostnaden är min egen tid så den kostar inte mer än det tar. Är på fritiden jag gör detta och försöker få det gjort så enkelt och effektivt som möjligt utan att försämra hålfastheten på konstruktionen allt för mycket.
 
L L A Axelsson skrev:
Går det inte att dra bjälken rätt med exempelvis ett spakblock och bulta fast den i den underliggande muren eller är muren för porös för att bultas i ?
Jo har även funderat på den möjligheten men är osäker på att den staplade stenväggen med kalkstenar utan murbruk mellan med enbart puts runtomkring är.tillräckligt stabil för att kunna hantera den belastningen.
 
För att utröna om det är möjligt att sträva den tillbaka. Prova med en eller två stora tvingar, att spänna tillbaka på mitten en så krokig som har en inre spänning i sig, då den torkat och kan vara svår att justera. Om du får den tillbaka, är det nog lämpligt att fästa båda tillsammans och ankra dom i underlaget, med förhoppning att det håller sig på plats och inte ger sig på väg ut.
 
J jonaserik skrev:
För att utröna om det är möjligt att sträva den tillbaka. Prova med en eller två stora tvingar, att spänna tillbaka på mitten en så krokig som har en inre spänning i sig, då den torkat och kan vara svår att justera. Om du får den tillbaka, är det nog lämpligt att fästa båda tillsammans och ankra dom i underlaget, med förhoppning att det håller sig på plats och inte ger sig på väg ut.
Jag lyckades med en spännrem och ett mothåll att böja tillbaka den till enbart ca 2 cm böj på hela spannet. Noterade också att bjälken även var betydligt bredare på ena sidan än andra så var i slutändan enbart en ca 5 cm böj om man går efter linjen som insidan av överarmarna gav. Kan vara eventuell sten under som ligger ivägen för att böja tillbaka den mera så får ta en stege på utsidan och se om något ligger ivägen under den.
Renovering, träbalk, sprucken betong, ståltråd, plasttäckning, spännband, verktyg, byggarbetsplats, inomhus, konstruktionsförstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ja det går att böja tillbaka den, då är frågan hur grovt vinkeljärn som jag kan tänkas behöva för att hålla kvar den efter att man släpper på spännremmen?

Att fästa den i underlaget skulle jag dock inte vilja göra då det enbart är staplade kalksten som enbart är putsad på utsidan (se bild ovan) så då kommer kraften i bjälken att dra med sig stenarna i väggen vilken nog skulle vara rätt problematiskt.
 
Nu har du ett drag från något riktigt fast avhåll har mycket har du spänt, lite fiol på spänbandet eller.
Är tveksamt om du kan få den i läge som du vill. Att sätta ett vinkeljärn i den kommer nog inte att hålla den på plats. I så fall blir det nog ett järn som är i stil med 80 X 80 kanske. Att ankra på insidan muren är nog som du säger, inte tillrådligt då ligger lite lösa. Kan gå om ca 3 st vinkleljårn fästes i muren och som är så långa att dom går minst en meter ner, då får man troligen ett bra mothåll med hela muren och sen i dom fästes plattjärn 50 X 6 med en vinkel som hakar i ytterkant på brädan och ett par ankarskruvar som håller järnen på plats så dom inte hoppar upp. då kan även den inre ankras i plattjärnen. Hänger du med.
 
Jag har lite svårt att förstå hur det kan vara så svårt att bygga en rak regelvägg att det ens kommer i närheten av besväret med att räta ut bjälken. Speciellt ifall du bygger in spänningar, och det leder till rörelser på sikt? Varför inte bara fästa en liggande regel ovanpå?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vinkeljärnet bör ju vara krokigt åt andra hållet om allt ska bli rakt på slutet.
Jag skulle föreslå att du sågar hack på insidan så blir bjälken lite mjukare och låser det hela med en planka på ovansidan.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Vinkeljärnet bör ju vara krokigt åt andra hållet om allt ska bli rakt på slutet.
Jag skulle föreslå att du sågar hack på insidan så blir bjälken lite mjukare och låser det hela med en planka på ovansidan.

Protte
Problemet som kan bli med att såga jack, är dom måste gå långt in mot mitten och då vid att spänna upp till rak så spricken den längsmed, det som sägs, att lägga en bit ovanpå är inte fel. Tydligen är den fast i båda ändar och buktar utåt på mitten, då blir det svårt att få till med en bred planka ovanpå, som kommer att gå förbi ändarna. kan gå att lägga en 45 X 150 ovanpå och se hur en panel kan fästas på ett bra sätt. Lite lurigy på utsidan att få till det, men kanske flytta ut regelverket för panelen och lägga en list/regel som tätar till mellan panel och regel. Förstår att det inte är roligt med en panel som går i vågor på underkant.
 
J jonaserik skrev:
Nu har du ett drag från något riktigt fast avhåll har mycket har du spänt, lite fiol på spänbandet eller.
Är tveksamt om du kan få den i läge som du vill. Att sätta ett vinkeljärn i den kommer nog inte att hålla den på plats. I så fall blir det nog ett järn som är i stil med 80 X 80 kanske. Att ankra på insidan muren är nog som du säger, inte tillrådligt då ligger lite lösa. Kan gå om ca 3 st vinkleljårn fästes i muren och som är så långa att dom går minst en meter ner, då får man troligen ett bra mothåll med hela muren och sen i dom fästes plattjärn 50 X 6 med en vinkel som hakar i ytterkant på brädan och ett par ankarskruvar som håller järnen på plats så dom inte hoppar upp. då kan även den inre ankras i plattjärnen. Hänger du med.
Mothållet jag hade var en 95x95 stolpe där ena kanten var fäst i en distans (gammal kabeltrumma i trä) och den andra sidan drogs upp mot hanbjälken på den närmaste takstolen ifrån gaveln. Spänremmen var dock inte som en fiol men det var också en bred sådan vilket inte riktigt låter så när den är spänd men stolpen klarade att hålla emot i alla fall. Den blev iofs lite böjd så böjen fördes tillfälligt över till den istället i princip.

Tror kanske att jag förstår hur du menar. Typ ta ett längre plattjärn som man böjer så ena sidan är rätvinkligt mot bjälken och sedan går ner minst en meter på murväggen på insidan typ, sedan sätta vinklar på sidan som går emot bjälken där man sedan sätter ett plattjärn parrallelt med bjälken som man sedan använder för att fästa i bjälken?
 
A arkTecko skrev:
Jag har lite svårt att förstå hur det kan vara så svårt att bygga en rak regelvägg att det ens kommer i närheten av besväret med att räta ut bjälken. Speciellt ifall du bygger in spänningar, och det leder till rörelser på sikt? Varför inte bara fästa en liggande regel ovanpå?
Jo det är ett alternativ men hanbjälken och överarmarna i gaveln är inte böjde på samma sätt som underarmen är vilket gör det lite svårare att bygga en rak vägg som går efter dem. Då kommer en del av underarmsbjälken att sticka utanför regelväggen efteråt när jag ska byta ut pannelen på utsidan. En del av regelväggen kommer även att hänge över på insidan av bjälken så det blir ett tomrum mellan underdelen av väggen och murväggen under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.