När man planerar i Ikeas köksritningsprogram får man upp en varningssymbol om man sätter en lådhurts i ett hörn, detta för att lådorna inte kommer att kunna öppnas samtidigt som skåpet på andra sidan hörnet så att säga - de skulle ju krocka i så fall. Men när jag kollar på Ikeas visningskök på hemsidan så har jag sett flera kök där man ändå har satt lådor i ett hörn. Jag tycker själv det är mycket snyggare med lådor än skåp, för att inte tala om mera praktiskt. Min fråga; är det nån av er som har organiserat det så "in real life" så att säga? Tycker ni att det funkar bra i så fall? Eller är det nåt man stör sig på?
 
Hej

Har det inte så själv men tänk på att lådorna inte bara ska gå fritt från dörren / lådorna i vinkel utan oxkså de handtag ni väljer.

mvh Wasa
 
Kolla in de lite mer avancerade köksleverantörerna så har de en hörnlösning med stora rejäla lådor som utnyttjar hela hörnan...

Kan ju vara ett alternativ att köpa typ bara det skåpet någon annanstans och sen komplettera med Ikea om man vill hålla nere kostnaderna.

Alternativet är att köra HTH´s budgetvariant med platta paket och då få det skåpet med.
Klart prisvänligt alternativ faktiskt...
 
Tack för tipsen! Ingen mer som har några synpunkter på detta?
 
Som sagt ovan tänk till på vad du ska ha för handtag och sätt en passbit mellan skåpen så lådorna går fritt.
 
man använder en passbit, för att få ut hurtsen lite från hörnet. Passbitar är något som ingår i köksbyggarens sortiment. Det spelar ingen roll om det är hurtsar, skåp eller diskmaskin som kolliderar med handtagen, passbitar är ett måste, oavsett vilket kök man väljer.
 
Redigerat:
vi har ett passbitshörn på ca 5 cm i 90 graders vinkel.
Det gör att bägge lådhurtsarnas handtag går fria från varandra. inga probelm alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.