Elmätare med digital display visar förbrukning på 15624 kWh. ABB-märke, monterad på vit panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det normala med elmätare är att de inte kan nollställas. Jag hittar inte i beskrivningen att det går. Så troligen inte. Titta i manualen.
B23 113-100 | ABB
 
A Avemo skrev:
Det normala med elmätare är att de inte kan nollställas. Jag hittar inte i beskrivningen att det går. Så troligen inte. Titta i manualen.
B23 113-100 | ABB
Brukar vara så, men sidan 39 finns det lite nollställningar, men om det är användbart eller inte?
 
Active energy imported total borde väl vara det du skall nollställa i så fall. Förbrukningen vid de olika tarifferna går däremot inte att nollställa om jag förstår det rätt. Är det din mätare? Har du provat?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Varför nollställa ? Sådana mätare brukar väl vara omöjliga ( näst intill utan specialkunskap/ verktyg) just för att det inte ska gå att bluffa. Vari ligger problemet? Det är ju bara att räkna med + och - och lägga in det i en tabell.. Har du dessutom tillgång tiĺ en dator och ett kalkylprogram, så underlättar det ju ännu mer.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Varför nollställa ? Sådana mätare brukar väl vara omöjliga ( näst intill utan specialkunskap/ verktyg) just för att det inte ska gå att bluffa. Vari ligger problemet? Det är ju bara att räkna med + och - och lägga in det i en tabell.. Har du dessutom tillgång tiĺ en dator och ett kalkylprogram, så underlättar det ju ännu mer.
Det skulle vara bekvämt för mig att få månadsförbrukning. Nollställa varje månadsskifte.
 
Är ju lika enkelt att räkna ut det isåfall. Som redan nämnts så är det nog få som arbetar på det viset så av vilken anledning ska man ha nollställning med i funktionerna. Det försvinner ju dessutom en parameter då som kan vara nog så viktig.
 
Det självklara vore väl att det fungerade som det har gjort på bilar sen tidernas begynnelse. En vägmätare som inte går att nollställa och en trippmätare som användaren nollställer efter eget önskemål.
 
Jo det är sant men det vore ändå en funktion ytterst ytterst få skulle använda. Så få att det helt enkelt inte är värt det.
 
krillek krillek skrev:
Det självklara vore väl att det fungerade som det har gjort på bilar sen tidernas begynnelse. En vägmätare som inte går att nollställa och en trippmätare som användaren nollställer efter eget önskemål.
Och så fungerar min, totalen finns i ett steg och i ett andra steg "trippen" som man kan nollställa och i ett tredje steg ser man den momentana effektförbrukningen.
https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/209-elmatare-3-fas-trefas-eastron-sdm72dr-mid.html
 
S Stefan1972 skrev:
Är ju lika enkelt att räkna ut det isåfall. Som redan nämnts så är det nog få som arbetar på det viset så av vilken anledning ska man ha nollställning med i funktionerna. Det försvinner ju dessutom en parameter då som kan vara nog så viktig.
I mitt fall är det så att jag bor i en Attefallare hos min son. Han vill inte tjäna pengar på mitt boende och jag vill inte att han skall ha extrakostnader. Därför har vi xtra elmätare. Det hade ju då varit bekvämt att se månadsvis hur stor förbrukningen är. Det är inte så att det behöver vara på kronan rätt. Visst det går ju att kolla ändå, men nog är det lättare på månadssättet.
 
Kan hålla med om att det kan vara bekvämt att kunna läsa av och då få förbrukning direkt på display. Men det finns en risk att den blir resetad av misstag annan dag än avläsning. Så bäst och minst risk för ev problem är att göra ett dokument som man fyller i värdet och datum avläsning sker och då får fram förbrukningen sedan senast avlästa datum.
 
Den där mätaren verkar stödja mbus. Ni kan koppla in en mbus master och läsa av den varje dag. Typ 10ggr så komplicerat som att läsa av och skriva en logg på papper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.