Har lite strul i planeringen av min garageport. Mitt garage har sluttande tak (i längdriktningen), c:a 8 cm per meter. Vid hålet är taket som högst och där är överhöjden 18 cm. Längre in i garaget försvinner den höjden således.

Alternativet att bygga igen hålet för att öka överhöljden är inte så attraktivt då hålet idag är exakt 2 meter högt. Finns risk att det blir svårt att gå i garaget..

Det optimala vore om det gick att montera takgrejerna i en lite lägre vinkel än 90 grader (mot väggskenorna). Någon som vet om det kan fungera?

Om mina kunskaper i trigonometri fortfarande duger så borde det bli c:a 85.5 grader (istället för 90)
 
Tack för svar!

Jag var i kontakt med Krokoms Portfabrik och situationen när porten går snett upp i taket (som i din länk) går att lösa. Min situation är tvärtom eftersom taket sluttar nedåt och det blir för stora krafter.

Det jag kan göra är att såga i takstolarna och mura igen hålet lite för att få en vågrät monteringsyta. Alternativt välja en slagport.

Garagetak med synliga bjälkar som sluttar nedåt mot en nyputsad vägg. På golvet ligger en målarroller bredvid sin färgbehållare och en stege står vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att lösa med hjälpfjädrar.
Finns olika lösningar för det på portar.
Principen är att bladet behöver hjälp tills mer än halva bladet svänger neråt och kan falla av sin egen tyngd.
Troligtvis svårt att få fungera på en manuellt öppnad port, jag har bara arbetat med det på motordrivna industriportar.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det går att lösa med hjälpfjädrar.
Finns olika lösningar för det på portar.
Principen är att bladet behöver hjälp tills mer än halva bladet svänger neråt och kan falla av sin egen tyngd.
Troligtvis svårt att få fungera på en manuellt öppnad port, jag har bara arbetat med det på motordrivna industriportar.
Tack! Det verkar iaf som att alternativet att köpa en standardport och själv installera (typ Krokomsporten) inte ligger på bordet, så jag skall kontakt med en garageportsfirma 👍

Jag mätte om taklutningen med telefonen och den är exakt 3 grader. Så lutningen är 5 cm per meter. Lite bättre än jag först trodde 😊
 
Fast jag har 18 cm överhöjd vid hålet så om det finns någon port som bara kräver typ 10 cm så kommer jag 2 meter in i garaget innan en takstol säger stopp.

Takstolarna är 13 cm höga. Skulle man kunna såga av 5 cm på en takstol och förstärka den med något? Behöver inte såga av på hela bredden. Finns det någon form av ”stålstöd” som kan ta upp krafterna?
 
Följande mått är från vår garageport, Norgate enkelskena:
Portens utrustning går upp ca 23 cm över ovankant på stängd port.
Vågräta skenan är ca 10 cm över ovankant på stängd port.
Ovankanten på porten går vid öppning/stängning upp ca 16 cm över vågrät skenan ungefär där svängen slutar och vågräta skenan börjar.
Portens överkant behöver vara någon cm högre än öppningens överkant.

Diagram över viktiga mått på garageportar från Norgate med enkelskena och dubbelskena, inklusive mått för takhöjd, porthöjd, frihöjd och portdjup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Antar att 1980 mm port är tänkt att sitta i ett 2000 mm högt hål? Lite udda mått annars.

Det blir väldigt många mått att hålla reda på. Det verkar som denna porten (enligt ritningen) behöver ha en takhöjd som är 28 cm högre än hålet. Så den blir helt omöjlig i mitt garage. Krokoms-porten kräver 16 cm. Jag har 18 cm (men inte hela vägen)
Demmpa Demmpa skrev:
Följande mått är från vår garageport, Norgate enkelskena:
Portens utrustning går upp ca 23 cm över ovankant på stängd port.
Vågräta skenan är ca 10 cm över ovankant på stängd port.
Ovankanten på porten går vid öppning/stängning upp ca 16 cm över vågrät skenan ungefär där svängen slutar och vågräta skenan börjar.
Portens överkant behöver vara någon cm högre än öppningens överkant.

[bild]
 
Om du inte ska ha motor och skena mot tak borde det inte vara några problem.

Har för mig att jag sett portar med motorn på sidan om öppningen. De borde klara sig med mindre fritt till tak
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag monterade min garageport med distanser då jag har lutande tak i sidled...
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag känner att det nog blir bäst att någon insatt kommer och kollar på mitt garage (innan jag börjar mura igen hålet och/eller såga i takstolar)

Finns en ”Garageportexperten” rätt nära mitt hus, verkar ha bra recensioner på Google också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.