Vi behöver måla om vårt fritidshus som har träfasad. Vi skulle vilja göra det själva med har ingen erfarenhet och dåligt med kunskap. Huset är byggt 1960 och är brunt, känns som en klassisk färg på sk sportstuga. Färgen är matt och mycket torr, om man drar ett fuktat finger över det så blir fingret brunt. Vi vet inte vad det är för färg, tog med en vindslucka till en färghandlare och de var osäkra. Jag funderar på om det kan vara svart falu som blivit brun av väder och vind. Vi vet inte när det målades senast, vi har haft det i 5 år. Men man ser trät på sina håll så det måste vara länge sen. Men det är väl så att man måste veta vad det är för färgtyp innan man målar? Vi har fastnat för en vit nyans bland Beckers fasadfärger.

Hur svårt är det att måla fritidshus/träfasad? Vad är oddsen att det ser ok ut?
Kanske någon har tips på av det kan vara för färg på vårt hus nu?

Såå tacksam för svar
 
Det låter väl som någon form av brun lasyrfärg. Sådan har funnits i oändliga varianter.

Jag är absolut inte speciellt kunnig på målning, men det kan möjligen vara vanskligt att måla en ljus färg på det bruna. Kan tänka mig att det finns risk att den bruna färgen lyser igenom. Det där bör en färghandlare kunna svara på. Möjligen måste man måla med en täckfärg nu.
 
Tack för ditt svar! Kollat upp lasyrfärg och det ser mycket riktigt ut att vara det. Vi får hitta metod och färg som täcker det mörka, ska gå till färghandlare. Tack!!
 
Om "färghandlarn" inte kan tala om för dig vilken typ av färg det är målat med tidigare så byt färghandlare till en riktig, dvs någon som vet vad de talar om och inte bara är bra på att kränga färg över disk och ta betalt.
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.