Jag skulle behöva hjälp och råd gällande fasadfärg.

Kort info: Jag sitter i en styrelse i en mindre förening med 21st kedjehus, byggda 2004. Enligt vår underhållsplan ska husen målas om var 8:e år och nu 2024 är det dags igen, och det behövs.

I den dokumentation som finns från byggherren (Skanska) är det relativt svårt att tyda vad för färg som användes specifikt på fasaden, vid byggnation men det mesta tyder på alkydoljefärg.

Vi i styrelsen samt medlemmar har sedan senaste ommålningen märkt att det blivit bubblor i fasadfärgen och infon som vi fått från tidigare styrelse är att fasaderna ska målas med akrylatfärg.

När vi nu har tagit ut två stycken målarfirmor för att lämna offert säger den första att man måste gjort fel historiskt. De trodde att det måste vara linoljefärg från början (vad jag förstår är alkydoljefärg ”besläktat” med linoljefärg, men har inte samma karaktär riktigt) och att man sedan målat med akrylat, därav bubblorna. De rekommenderar att barskrapa alla husen och ”börja om”, vilket innebär en otroligt stor kostnad, så klart.

Firma nummer två säger något liknande, men menar att det är lika bra att byta all fasad på samtliga hus, då detta inte kommer gå att skapa på ett bra sätt och problemet kommer kvarstå.

Det kändes för mig väldigt konstigt att tidigare styrelser (och även tidigare målarfirmor) kan ha gjort så pass fel. Började därför lusläsa dokumentationen och håller med om att det inte framgår tydligt vad fasaderna är målade med från början men det tycker man ju att tidigare inhyrda målarfirmor borde kunnat se. Men dokumentationen verkar i alla fall säga att det är alkydoljefärg.

Försöker då läsa på om man kan/bör måla med akrylatfärg på alkydoljefärg och det är här jag inte tycker att jag får helt klara besked. Många ställen nämner att man kan måla akrylatfärg ovanpå alkydoljefärg men inte tvärt om. Det kan dock behöva skrapas om det är sprickor/bubblor i färgen, men det tänker jag att man ändå gör i själva förarbetet.

Jag läser också att ”modern” alkydoljefärg har gjorts om till vattenspädbar medan den tidigare var lösningsmedelsburen.

Såå..

- Kan man/bör man måla med akrylatfärg på en fasad som från början var målad med akrylatfärg?
(det är ju redan gjort vid förra ommålningen)
- Kan svaret på ovan fråga skilja sig om alkydoljefärgen är ”modern och vattenspädbar” eller om den är lösningsmedelsburen? Hur vet jag i så fall om det är en modern eller gammal färg som använts 2004?

Även om jag vill lita på de firmor som varit ute och nu ska lämna offert, så vill jag skapa mig en egen uppfattning då det skiljer miljoner i kostnad beroende på vad man faktiskt behöver göra.

Jättetacksam om någon sakkunnig ville förklara lite.
 
  • Vertikala vita paneler med textur, smuts, små skador. Grå himmel ovanför, mörk kant nedtill. Enkel, minimalistisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ja man kan måla alkrylatfärg på alkyd.

Alkyd är ett syntetiskt harts, som en hård spröd plast kan man säga. För att göra mjuk och seg fasadfärg av den så blandas (reageras) den med vegetabiliska oljor, därav namnet alkydoljefärg. Vilka dessa oljor har varit har varierat mellan tillverkarna och ofta har man använt det billigaste man har hittat på världsmarknaden, t ex rapsolja, palmolja, sojaolja o s v. Man har också använt linolja som innehåller många dubbelbindningar och därmed är torkande (oxiderar till ett vax).

Till detta så oljade man ofta träet innan man målade det. Och oljan var inte sällan linolja eller i alla fall en oljeblandning där en del var linolja.

Så ja, du kan få bubblor om du målar akrylat över alkyd.

//

Vad göra? Ja det är upp till styrelsen att bedöma vilken perfektion ni vill ha gällande fasaden:

1. Skrapa det värsta och måla med akrylat ger troligen en inte supersnygg yta och fler bubblor som kommer med åren. De hanterar ni nästa gång ni målar om 10 år. Många villaägare lever med detta.

2. Skrapa trärent och måla med alkyd (ej akrylat). Blir kanske lite snyggare och bubbelproblemet återuppstår sannolikt inte. I bästa fall. Dyrare, skrapa trärent tar tid.

3. Byta fasad. Ja då kan ni också byta färgsystem till akrylat. Dyrast (?) och kanske snyggast fasad?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja man kan måla alkrylatfärg på alkyd.

Alkyd är ett syntetiskt harts, som en hård spröd plast kan man säga. För att göra mjuk och seg fasadfärg av den så blandas (reageras) den med vegetabiliska oljor, därav namnet alkydoljefärg. Vilka dessa oljor har varit har varierat mellan tillverkarna och ofta har man använt det billigaste man har hittat på världsmarknaden, t ex rapsolja, palmolja, sojaolja o s v. Man har också använt linolja som innehåller många dubbelbindningar och därmed är torkande (oxiderar till ett vax).

Till detta så oljade man ofta träet innan man målade det. Och oljan var inte sällan linolja eller i alla fall en oljeblandning där en del var linolja.

Så ja, du kan få bubblor om du målar akrylat över alkyd.

//

Vad göra? Ja det är upp till styrelsen att bedöma vilken perfektion ni vill ha gällande fasaden:

1. Skrapa det värsta och måla med akrylat ger troligen en inte supersnygg yta och fler bubblor som kommer med åren. De hanterar ni nästa gång ni målar om 10 år. Många villaägare lever med detta.

2. Skrapa trärent och måla med alkyd (ej akrylat). Blir kanske lite snyggare och bubbelproblemet återuppstår sannolikt inte. I bästa fall. Dyrare, skrapa trärent tar tid.

3. Byta fasad. Ja då kan ni också byta färgsystem till akrylat. Dyrast (?) och kanske snyggast fasad?
Stort tack för ditt utförliga svar Claes!

*Noterade att jag skrivit fel i min första fråga - Kan man/bör man måla med akrylatfärg på en fasad som från början var målad med alkydoljefärg? Ska det så klart vara. Men jag förstod det som att du förstod vad jag menade ändå :)
 
G
Idag finns det även många typer av "hybrid" färger som innehåller både alkyd och akrylat, vissa marknadsförs att samma färg är grundfärg. Alkyden ska väl göra att det "andas bättre" och akrylaten att det ska tåla UV bättre antar jag. Hållbarhet och bra för trät har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
Mlilind
  • Laddar…
Angående linoljefärg så låter det väl osannolikt att en jätte som Skanska skulle gjort det år 2004?

Håller man på med linoljefärg efter typ 1950 så är man antingen byggnadsvårdare eller hipster.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Angående linoljefärg så låter det väl osannolikt att en jätte som Skanska skulle gjort det år 2004?

Håller man på med linoljefärg efter typ 1950 så är man antingen byggnadsvårdare eller hipster.
Jag reflekterade själv över det, att det kändes lite osannolikt med just linoljefärg.

Det verkar ju enligt dokumentationen som att det eventuellt är alkydoljefärg, vilket jag förstått är "besläktat" med linoljefärg. Specifikt linoljefärg nämns ingenstans i dokumentationen utan nämndes endast av en av målarfirmorna som var ute och kikade hos oss.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Skrapa är ett H-E kanske blästra fasaderna, går snabbt.
 
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Angående linoljefärg så låter det väl osannolikt att en jätte som Skanska skulle gjort det år 2004?

Håller man på med linoljefärg efter typ 1950 så är man antingen byggnadsvårdare eller hipster.
Håller helt med men det har slaskats i många torkande oljor, inklusive linolja i aldkydoljefärgerna över åren. Det behövs för kemin. 2004 var det också lite av ett säljtrick att säga att det var linolja i färgen och det användes för att grundolja träet.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller helt med men det har slaskats i många torkande oljor, inklusive linolja i aldkydoljefärgerna över åren. Det behövs för kemin. 2004 var det också lite av ett säljtrick att säga att det var linolja i färgen och det användes för att grundolja träet.
Förstår jag rätt när jag tolkar era svar ovan så här:

Det känns inte troligt att det är grundmålat med "ren" linoljefärg? men det skulle kunna vara så att alkydoljefärgen innehåller linolja?

Påverkar detta om man kan måla med akrylatfärg ovanpå? eller kan man det på alla alkydoljefärger oavsett om den är vattenspädbar eller lösningsmedelsburen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mlilind skrev:
Förstår jag rätt när jag tolkar era svar ovan så här:

Det känns inte troligt att det är grundmålat med "ren" linoljefärg? men det skulle kunna vara så att alkydoljefärgen innehåller linolja?

Påverkar detta om man kan måla med akrylatfärg ovanpå? eller kan man det på alla alkydoljefärger oavsett om den är vattenspädbar eller lösningsmedelsburen?
Du tolkar mig rätt. Det är alltid en viss rik att måla akrylat på gammal alkydoljefärg. Det beror som du korrekt har uppfattat att den innehåller oljor i sin kemi och ofta linolja eller liknande torkande oljor. De kan brytas ned när de blir gamla och ge den där gasen som bildar bubblor under alkydoljefärg. Idag löses detta genom att använda mycket mindre olja under akrylatskikt.
 
  • Gilla
Mlilind
  • Laddar…
M Mlilind skrev:
Stort tack för ditt utförliga svar Claes!

*Noterade att jag skrivit fel i min första fråga - Kan man/bör man måla med akrylatfärg på en fasad som från början var målad med alkydoljefärg? Ska det så klart vara. Men jag förstod det som att du förstod vad jag menade ändå :)
Kan, kan man. Bör, bör man normalt sett inte. Alkydoljefärg unviks också helst. Träet förstörs och det bildas bubblor både med och utan akryl ovanpå.
Men, om fasaden trots allt är frisk, och att det ändå står i stadgarna att det ska målas om vart åttonde år så är det med största sannolikhet inga problem. Ta bort det som är dåligt/bubblor och måla. Om det ändå bara måste hålla 8 år är det dumt att lägga ner så mycket tid och pengar på att renskrapa. Likaså att byta panelen, om den är frisk.
Satsa på att göra en budgetmålning nu, och byt panel om åtta år istället.
 
S Staffan-N skrev:
Angående linoljefärg så låter det väl osannolikt att en jätte som Skanska skulle gjort det år 2004?

Håller man på med linoljefärg efter typ 1950 så är man antingen byggnadsvårdare eller hipster.
Det grundmålas väl ofta även idag med linolja direkt i fabriken?
 
A AG A skrev:
Kan, kan man. Bör, bör man normalt sett inte. Alkydoljefärg unviks också helst. Träet förstörs och det bildas bubblor både med och utan akryl ovanpå.
Men, om fasaden trots allt är frisk, och att det ändå står i stadgarna att det ska målas om vart åttonde år så är det med största sannolikhet inga problem. Ta bort det som är dåligt/bubblor och måla. Om det ändå bara måste hålla 8 år är det dumt att lägga ner så mycket tid och pengar på att renskrapa. Likaså att byta panelen, om den är frisk.
Satsa på att göra en budgetmålning nu, och byt panel om åtta år istället.
Intresserad att höra mer om detta. Träfönster målas väl ofta framgångsrikt med alkydoljefärg utan att träet förstörs eller attndet blir bubblor? Är det skillnad med panel?
 
S Staffan-N skrev:
Intresserad att höra mer om detta. Träfönster målas väl ofta framgångsrikt med alkydoljefärg utan att träet förstörs eller attndet blir bubblor? Är det skillnad med panel?
Jo, det är riktigt. Det beror också på att det är skillnad på panel, som dels ofta är ohyvlad, samt att den är av gran. Fukthalten i panel är också mycket högre, normalt sett.
Alkydoljefärg, är liksom Akrylat väldigt diffussionstät, vilket gör att den kan släppa om träet är fuktugt. Färgen blir dessutom väldigt hård och spröd, vilket tillslut får den att släppa om underlaget rör sig mycket. Den har god vidhäftningsförmåga, men däremot dålig penetrationsförmåga. Därför lämpar den sig bättre på torra, släta och mycket hårda träslag. Precis som i fönster.
Den är mindre bra på ohyvlat, småfuktiga, och mjuka träslag. Precis som ytterpanel.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fast just alkydoljefärg är ju grundfärgen som används för de flesta akrylatfärger för panel idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.