Hej!
Vi har precis köpt ett hus och i köket ligger det massiva träbänkskivor i björk. Eftersom jag tycker att björken är lite gul för min smak så funderar vi på om vi kan göra något åt dem, som att måla lasera till mörkare färg.

Är det någon som har erfarenhet av detta, hur går vi tillväga ?
Är det att rekommendera? (vet att det inte är optimalt, men fungerar det i några år?).

 
ja du kan slipa av befintligt ytskikt och sedan betsa dem ..
därefter lägger du nytt valfritt ytskikt typ olja ,lack, eller bivax som skyddar denna yta mot fett smuts och repor.

ps. ett tips är att hyra en excenterslip och slipa dem först.bara själva slipningen ljusar upp dom ordentligt.björk har en tendens att gulna av uv-strålningen så det kan hjälpa att bara gå över med slipmaskinen och få bort det gulnade ytskiktet.
sedan mörknar det efter oljepåläggningen igen men inte alls i samma tråkiga gula nyans som du haft tidigare. ;)
 
Tack så mycket för ditt svar!
Har inte lyckats hitta något på nätet att läsa om detta! :)
 
Jag har en bekant som behandlat sin ek-skiva på liknande sätt. Den skivan var dock helt ny och obehandlad. Han har använt en lackbets som sedan ska förseglas med en lack.

 
Aha!
Valde han lackbets för att göra färgen mörkare då? Och tar man då på lack i sista omgången? Då kan man alltså använda lack på bänkskivor?
 
Ja, precis, han ville ge den en mörkare look och han kommer att avluta med att lacka den.

Jag vet dock inte om detta är "fackmannamässigt" men så blir det.

Han har använd lackbets från Herdins, mellanbrun om jag inte missminner mig:
057.jpg
 
tack för tipset igen! :)

Har du sett resultatet?
 
Jag har sett den betsad, såg jättefin ut! Går ju ifrån standard oljad ek-utseende och påminde mer om valnöt eller nyatoh till färgen...
 
Det låter onekligen intressant :)

Ska "bara" försöka få ihop helheten också!
Vitt kök (släta luckor), vitpigmenterat furuplankgolv (dock smutsigt och repigt, så det ska vi göra om i vilket fall som helst) och matbord med vita ben och ekskiva.

Tips om hur helheten kan bli fin? alltså: bänkskiva och golv enl. ovanstående förtsättningar! :-/
 
Nackdelen med lack eller färg är att ytan blir känsligare för repor. Men å andra sidan blir den mera motståndskraftig mot vätskor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.