Vi ska lerklina väggarna (och läga väggvärme med låg värme i). Frågan är om man kan måla eler måste man tapetsera överallt?

Tar gär a emot tips av er som gått före.

Tack!

/Aniska
 
Visst kan man måla, inga problem.
 
Tack för svaret - vad bra.
Kan man använda vilken färg som helst; limfärg, linolje osv?
 
Ja, i princip vilken färg som helst fungerar.
 
Som tidigare talare sagt, ja det går i princip med vilken färg som helst men jag skulle inte använda någon diffusionstät plasfärg, men det kanske du tänkt på redan. Har inte hört talas om att man kunde klina in värmeslingor i väggen, intressant, berätta mer!
 
Den som ska hjälpa oss är Johannes Rieterer, den som kanske är Sveriges bäste och meste lerklinare med kurser p Skansen bl.a..
Vad jag förstår är det samma system som golvvärme men du lägger slangen (en mjuk böjlig slang som går i slingor utan skarvningar) med ca 40gradigt varmvatten i. Vi ska lägga upp till fönsterkarmen på ett antal väggar.
Det är tydligen vanligt i Tyskland Nederländerna mm, men här vet inte ens golvvärmeleverantörerna vad det är för nåt. Gick runt på en mässa i höstas och fråga vad de kunde om systemet. Lerkliningen erbjuder en helt tätt yta som tar bort draget (särskilt i gamla skeva hus) och fungerar väldigt bra med väggvärme enligt ryktet. Lerkliningen har lägre fukthalt än trät vilket gör att eventuellt fukt sätter sig i leran och släpps ut i rummer igen.

Vi ska börja snarast... Innan höstregn och vinterkyla kommer förhoppningsvis för en av "problemen med lerklining är att få det att torka snabbt (så det itne börjar mögla).
 
Berätta gärna mera om detta med väggvärme. Låter intressant men aldrig hört talas om.
Vilka är fördelarna? Minskar det kallras från fönster?
Funkar det i alla väggar? (t.ex. murade televäggar)? Kan väggen torka ut så den spricker?
Hur blir energikostnaden? (tänker på att golvvärme kan kosta mycket om man inte isolerar ordentligt nedåt, här värmer man ju upp väggen, och även kanske omgivande landskap utomhus?)
Går det att tömma systemet o kallställa ett sådant hus?
 
Ville bara kommentera valet av färg på lerkliningen. En färg som är för stark riskerar ju att dra med sig en massa klining om den spricker. Jag är inte helt säker på vad det är på landet hos mig, men jag skulle väl tro på någon sorts kalkfärg faktiskt, eller något slamfärgsliknande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.