Jag har en täljstenskamin som står på en glasskiva. Men nu vill vi slipa om trägolvet som den står på.
Efter att jag kontaktade butiken som säljer dessa och frågade vad som jag behöver göra. Då sa de att man behöver hänga upp hela skorstenen och sedan flytta bort kaminen. Men att det skulle kosta 8-10 tusen för två gubbar, tyckte jag var i överkant.
Min nya idé var att man kanske kunde måla glasskivan.

Finns det någon som gjort det? Skulle det funka? Vad för färg skulle sitta fast på skivan?

Många frågor..

Mitt andra alternativ skulle vara att be en plåtslagare fixa en plåt som täcker skivan.

Tips 🙏
 
  • En täljstenskamin placerad på en rund glasskiva på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känner du inte två gubbar som kan lyfta den för en pizza och två öl?

Finns luftkuddar som kan lyfta flera hundra kilo. Det går att lösa.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
H Hugoboss skrev:
Jag har en täljstenskamin som står på en glasskiva. Men nu vill vi slipa om trägolvet som den står på.
Efter att jag kontaktade butiken som säljer dessa och frågade vad som jag behöver göra. Då sa de att man behöver hänga upp hela skorstenen och sedan flytta bort kaminen. Men att det skulle kosta 8-10 tusen för två gubbar, tyckte jag var i överkant.
Min nya idé var att man kanske kunde måla glasskivan.

Finns det någon som gjort det? Skulle det funka? Vad för färg skulle sitta fast på skivan?

Många frågor..

Mitt andra alternativ skulle vara att be en plåtslagare fixa en plåt som täcker skivan.

Tips 🙏
Det finns eldfast färg, men hur det fäster på en glasskiva vet jag inte.
Kanske du behöver en primer.
Ta kontakt med en färghandel och fråga.
 
Varför vill du slipa golvet den står på?
 
På något vis bör du nog ändå få upp glasskivan, om du ämnar slipa golvet.

Själva golvet kommer att se ut som skam, om glasskivan ligger kvar vid slipningen. Oavsett maskin eller grad av engagemang, så kommer det bli väldigt svårt att slipa den del av golvet som ligger så pass nära glasskivan, på ett vis som överensstämmer med resten av golvet.
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.