Vi är sannolikt Sveriges långsammaste formsnickare och har nu fått klart den ena sidan av formen till en stödmur. Formen är tillverkad av råspont (se bild). Innan armeringen och tillverkningen av den andra sidan av formen, funderade vi på om det möjligtvis går att "mätta" denna första sida av formen så att vi får rejält med tid att snickra färdigt den andra sidan.

Vi har förstått att generellt sett så måste man hälla i betong i formen ganska omgående efter att den oljats, men eftersom vi är så evinnerligt långsamma, funderade vi på om det kanske finns något sätt att få samma "släppbarhet" som om formen varit uppbyggd med formplyfa?
 
  • Delvis konstruerad träform för stödmur av råspont under uppbyggnad utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske häfta byggplast?
 
Man tar på formolja sist för att det är ett helvete att göra rent formen innan gjutning med allt sågspån osv. Ni kan rolla på formoljan nu och det kommer ge er önskad effekt även om ni gjuter om 2mån. Speciellt om ni har tält på dyligt över
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
Är målet att få ytan från råsponten sen?
 
B BORNER skrev:
Ja, enligt en annan tråd ( [länk] ) så säger @C.Lundin att formoljan är verksam endast några dagar beroende på hur mycket råsponten suger. Det var därför jag undrade om man kunde förlänga tiden efter inoljning genom att försöka mätta råsponten med formolja så att man får mer tid att bygga dubbleringen.
Fast det var inte svaret på min fråga som du citerade. Jag frågade hur du vill ytan skall se ut på det du gjuter.
 
B larry78 skrev:
Fast det var inte svaret på min fråga som du citerade. Jag frågade hur du vill ytan skall se ut på det du gjuter.
Sorry! Då missförstod jag dig! Om du menar ytan på betongen efter det att formen är riven, så har vi inte riktigt bestämt hur vi skall göra efteråt. Antingen behåller vi betongytan "rå", eller så putsar vi de delar som kommer att vara synliga, eller så kanske vi målar.
 
A atomlab skrev:
Man tar på formolja sist för att det är ett helvete att göra rent formen innan gjutning med allt sågspån osv. Ni kan rolla på formoljan nu och det kommer ge er önskad effekt även om ni gjuter om 2mån. Speciellt om ni har tält på dyligt över
OK! Anledningen till frågan var just att vi fått indikationer på att oljan dras in i trät ganska omgående vilket påverkar "släppeffekten" negativt om den får sitta på för länge, och det var därför vi funderade på om man kanske kunde lägga på fler lager olja för att inte riskera att betongen biter sig fast om man gjuter flera veckor senare.

Det låter ju jättebra om ovanstående inte stämmer, utan, som du säger, att man kan ha en inoljad form stående flera veckor med bibehållen "släppeffekt"! Tack för det! Dock skall vi försöka hålla den fri från sågspån så gott det går!
 
B BORNER skrev:
Sorry! Då missförstod jag dig! Om du menar ytan på betongen efter det att formen är riven, så har vi inte riktigt bestämt hur vi skall göra efteråt. Antingen behåller vi betongytan "rå", eller så putsar vi de delar som kommer att vara synliga, eller så kanske vi målar.
Anledningen till frågan var för använder du plast till exempel blir utan väldigt slät, vilket gör till exempel plast dumt. Men vill du ha slät yta går det ju bra om man får dit den bra. Går ju även sätta till exempel oljehärdad board för att få fin slät yta. Du har ju även möjligheten att sätta ribbor eller liknande nu om du vill ha ett mönster direkt.
 
Samma dag som betongen kommer så spruta bara på formolja med en pumpspruta från öob eller liknande billigt varuhus.
Svårare än så är det inte
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
I värsta fall så kan det bli lite flisor kvar från råsponten (beroende på vilken sida ni har inåt) men dessa brukar också släppa efter ett tag.

Det viktigaste med råspont formar är att den är rak tycker jag och inga planer saxar olikt. Och det verkar ni ju ha fått till.

För att få från ämnet. Ni skall väl ändå ha lite mer stöd än det som rä med på bilden?
 
Vattna ordentligt bara och riv formen direkt morgonen efter gjutning så behöver du inte olja.
 
Hej
Arbetar som formsnickare . Smörj med formolja alternativt formvax . Efter gjutning täck med plast vattna dagarna efter låt det stå minst 4 dagar innan form rivning sker för att undvika sprickbildning och för snabb uttorkning.
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
T Träabetare skrev:
Hej
Arbetar som formsnickare . Smörj med formolja alternativt formvax . Efter gjutning täck med plast vattna dagarna efter låt det stå minst 4 dagar innan form rivning sker för att undvika sprickbildning och för snabb uttorkning.
Tack @Träabetare !
Är det någon skillnad på formvax och formolja vad beträffar "släppbarheten"? Som jag skrev i början av tråden, så är vi ju absoluta nybörjare, vilket gör att själva formbygget går oändligt långsamt fram, och vi vill ju inte hamna i en situation då inoljningen "tappat sin släppande förmåga" bara för att det gått så lång tid mellan inoljning-/invaxning och själva gjutningen. Intuitivt så känns det ju som om formvax skulle kunna släppa bättre även om man väntar längre, då oljan ju sugs in av träet? Var kan man köpa formvax i Stockholms-trakten? (Om det nu eventuellt skulle kunna vara bättre i vårt fall).
 
Lägger upp lite fler bilder på formen om ni har fler kommentarer och tips förutom själva inoljningen!
Delvis ihopsatt träform för gjutning av grund, placerad på en stenbelagd yta med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träformar för gjutning staplade i ett förråd, oljade för bättre hållbarhet och återanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion för formarbete i byggprojekt under en presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.