Hej,

jag var inne på SBAB sida och gjorde en kalkyl på en villa som kostar 3.000.000 (minsta insats 5%) och fick detta:

Lånekostnad (kr/mån)

Lånetyp: Bolån
Belopp: 2 850 000 kr
Din ränta: 5,77 % (3 mån)
Brutto: 13 703 kr
Netto (efter skatteavdrag): 9 592 kr
Bolån amortering (rak 15 år): 1 667 kr

Summa brutto: 15 370 kr
Summa netto: 11 259 kr

Någon med erfarenhet utav SBAB? Låter inte detta väl billigt? Inte alls i närheten utav vad vi fick när vi pratade med SwedBank idag... För det är väl så att man kan låna hos SBAB även för nybyggnation?
 
Efter 15 år kommer skulden fortfarande vara 2 550 000:-
Någon gång ska det betalas...

/Hasse
 
Visst, det har du ju rätt i ....man vill nog amortera lite mer, men om vi lånar av Swedbank så har vi helt plötsligt en månadskostnad på 23000 kr före skatteavdrag, eftersom dom kräver amortering på topplånet på 10 år med 6500 i månaden. Då blir det lite jobbigt att leva samtidigt som man ska bo. Vi klarar det, men frågan är om vi VILL. Nu var det iofs första mötet med Swedbank, man kanske kan räkna med att kalkylen blir lite bättre när man pressar dom?
 
Redigerat:
Nyttan med att amortera minskar faktiskt med att inflationen är på dagens nivå. Vid 4% inflation som dagens så "betar" faktiskt inflationen av 0,04*2 850 000 kr = 114 000 kr per år eller 9 500 kr per månad i reala termer. Dvs penningvärdet på lånen minskar per automatik.
 
Ja, fast tyvärr innebär hög inflation att även räntan är hög.

På 70-talet, när man fick dra av hela räntan mot marginalskatten, som kunde vara 90%,
så var det rena vinstlotten att köpa hus med lånade pengar.

/Hasse
 
Men kan man lita på kalkylen? Kan det verkligen stämma att man lånar 3 miljoner och "bara" får en månadskostnad på 11259 kr?
 
Ja, det är rätt, men det är ju nästan bara ränta.
Jag tycker det är fel att amortera så lite.

/Hasse
 
Fel och fel....visst vill man amortera av lånet snabbt, ju mindre lån desto bättre, men vad gör man om alternativet är att bo kvar i sin trånga hyresrätt och man drömt om hus i 15 år och man inte har en miljon på banken?
Nog har jag väl tänkt amortera mer än vad SBAB kräver, men jag vill ju ha råd att ha kvar huset även om räntan stiger oxå.
 
SBAB säger att de accepterar blott 5% kontantinsats, och 10% topplån på 15år, och resten som bottenlån. Men, jag har inte läst det finstilta så det kan vara en bra idé att prata med dem. Även om ni amorterar bottenlånet på tio år, så blir månadskostnaden 16.203kr/månad brutto. Stiger sedan inte räntan så kommer månadskostnaden långsamt bli några kronor mindre varje månad i takt med att man amorterar.

Däremot undrar jag vad Swedbank gav er för deal? 6.500kr/månad i 10 år blir 780.000kr, eller 27% av ett lån på 2.850.000kr. Det var enormt snålt med mindre än 75% i bottenlån tycker jag.

Nu är ju inte detta hela månadskostnaden för att bo, utan räkna 3.000kr för drift, och lägg undan ytterligare 3.000kr för kommande reparationer och underhåll. Förr eller senare kommer man behöva börja reparera och underhålla kåken, och då är det skönt med lite fonderade medel så man slippen gå till banken och skrapa med foten med mössan i hand.
 
Lekkamraten skrev:
Nyttan med att amortera minskar faktiskt med att inflationen är på dagens nivå. Vid 4% inflation som dagens så "betar" faktiskt inflationen av 0,04*2 850 000 kr = 114 000 kr per år eller 9 500 kr per månad i reala termer. Dvs penningvärdet på lånen minskar per automatik.
Stämmer det verkligen nu när vi med en inflation på 4% och löneökningar på 3% får en reallöneminskning. För mig som lånetagare blir det ju samma mängd pengar som ska ut.

Eller tänker jag fel?

Frugan>> Jag märkte när jag skulle fixa vårt kreditiv att bankerna har olika krav allihop, så det kan löna sig att prata med fler och verkligen syna och ifrågasätta vad de erbjuder.

Hursom ser SBABs kalkyl sjysst ut om man som redan sagts "bara" vill bo inte har som mål att amortera ner lånet snabbast möjligt. Jag har bara positiva erfarenheter av SBAB som långivare för vår BR i fyra år. Enkla att prata med och ha o göra med. Kanske främst eftersom de inte har några besökskontor så jag slipper höra det där, "boka tid med en rådgivare/handläggare på kontor X".
 
Swetrot skrev:
SBAB säger att de accepterar blott 5% kontantinsats, och 10% topplån på 15år, och resten som bottenlån. Men, jag har inte läst det finstilta så det kan vara en bra idé att prata med dem.

Vi ska absolut prata med dom och ta reda på det finstilta. För det låter ju så HIMLA bra...om man nu inte vill amortera så mycket.

Swetrot skrev: Däremot undrar jag vad Swedbank gav er för deal? 6.500kr/månad i 10 år blir 780.000kr, eller 27% av ett lån på 2.850.000kr. Det var enormt snålt med mindre än 75% i bottenlån tycker jag.

Snålt är ordet! Ska se om jag får ihop det... (har grav sömnbrist pga go bäbis som vill vakna alldeles för tidigt om morgnarna ;-) ): topplånet räknade hon på 25%, hon kunde sträcka sig till 15%, men inte om man lånar allt som vi måste göra för tillfället. Och man amorterar alltid av det på 10 år i Swedbank (därmed stämmer inte deras kalkyl på nätet där man kan välja 15 år, och därav misstänksamheten mot SBAB). Då blir det 750000 i topplån och 6250 kr i månaden som MÅSTE ut i amortering. Så mina siffror var inte alldeles exakta i ovan inlägg ser jag...sorry! Trodde jag kunde komma undan med överslagsräkning :D

Detta var ju allra, allra första mötet med banken öht, för eg har vi inte kommit så himla långt i husplanerna, mer än att vi KANSKE har hittat en tomt vi får köpa. Vi har inte ens sett den :surprised: och den är inte avstyckad ännu. Så vi har ju tid på oss att fundera och spara lite grann och gå till alla bankerna och höra oss för.

Swetrot skrev: Nu är ju inte detta hela månadskostnaden för att bo, utan räkna 3.000kr för drift, och lägg undan ytterligare 3.000kr för kommande reparationer och underhåll.

Jag tog inte med driften här eftersom SBABs kalkyl inte gjorde det.

JBa skrev:
Frugan>> Jag märkte när jag skulle fixa vårt kreditiv att bankerna har olika krav allihop, så det kan löna sig att prata med fler och verkligen syna och ifrågasätta vad de erbjuder.

Japp, det är vår tanke oxå. Har ett möte med Handelsbanken på måndag och så ska vi ringa SBAB idag. Sen betar vi av resten!
 
Stämmer det verkligen nu när vi med en inflation på 4% och löneökningar på 3% får en reallöneminskning. För mig som lånetagare blir det ju samma mängd pengar som ska ut.

Eller tänker jag fel?
Ja du tänker som tur är fel! Räntekostnaden för lånet kommer inte att ändra sig över tiden så länge räntan är den samma,
däremot kommer din lön att öka varje år med ett antal procent.

Har du idag en räntekostnad på 10000/mån och tjänar 10000/mån kommer du om tio år fortfarande
betala 10000/ i ränta men tjäna omkring 13500:-, vid 3% årlig löneökning.

Dessutom kommer penningvärdet på lånebeloppet som Lekkamraten säger att ha minskat med inflationen.
 
Peter2400 skrev:
Ja du tänker som tur är fel! Räntekostnaden för lånet kommer inte att ändra sig över tiden så länge räntan är den samma,
däremot kommer din lön att öka varje år med ett antal procent.

Har du idag en räntekostnad på 10000/mån och tjänar 10000/mån kommer du om tio år fortfarande
betala 10000/ i ränta men tjäna omkring 13500:-, vid 3% årlig löneökning.

Dessutom kommer penningvärdet på lånebeloppet som Lekkamraten säger att ha minskat med inflationen.
Puh, skönt. Då fick jag det utrett. :)
 
Frugan skrev:
JBa skrev:
Frugan>> Jag märkte när jag skulle fixa vårt kreditiv att bankerna har olika krav allihop, så det kan löna sig att prata med fler och verkligen syna och ifrågasätta vad de erbjuder.

Japp, det är vår tanke oxå. Har ett möte med Handelsbanken på måndag och så ska vi ringa SBAB idag. Sen betar vi av resten!
Om det gäller lån av pengar för nybyggnation, dvs köpa tomt, köpa hus, bygga hus på tomt mm kan du nog direkt avsluta funderingarna med SBAB då de inte har byggkreditiv i sin produktportfölj (hade iaf inte det för ett år sedan). För kreditiv är det de stora bankdrakarna plus eventuellt LF-bank som gäller. Övriga belånar bara färdiga byggnader som säkerhet. Dock är det en viktig parameter, slutbelåning, när man diskuterar kreditiv med bankerna.

Lycka till / Jocke
 
Som marginal hade jag haft 12% ränta och ignorerat inflationen (hög ihållande inflation leder till arbetslöshet vilket inte är nån höjdare). 50% kontantinsats är en rimlig insats i dagens inflaterade marknadsläge. Om några år kan man anta att insatsen kan sjunka rätt bra med tanke på prisfallet.

De låga räntor vi har nu är extremt låga och på intet sätt representativa i statistiken. Över 10% borde man räkna som 'nomalfall' tycker jag. Visst, man kan räkna ut ungefär vart ränta borde ligga om 3 år, men vad är den om 10, 20, 30? Troligen närmare medelräntan än i närheten av dessa lågränteavarter.

Det är värt att fundera på det i alla fall innan man ger sig in i något som är 95-100% belånat som nu bevisligen sjunker i realvärde. Snackar vi nybyggt så är ju tumregeln att man har igen investeringen efter 5 år, i dagens läge kanske den siffran mer blir 15år.

Cash is king säger jag bara och ibland kanske man bara skall avstå?

Provocerande? Kanske det men jag är så förbannat trött på alla som kommer med fantasikalkyler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.