jag har gjort en förfrågan hos Kronofogden om ett företag som har varit verksam sedan 2009 inom bygg och fick detta till svar:
----------------------------

Hej !

55xx81-4644 Det angivna person-/organisationsnumret finns inte registrerat i utsöknings- och indrivningsdatabasen.
55xx81-4644 Har förekommit med tre ansökningar i kronofogdens betalningsföreläggandeenhet. Samtliga är återkallade av sökanden.
Handels och Juristinkassso i samtliga 3 fallen.

Med vänlig hälsning
Annika xxxxxx
Kronofogden
--------------------
vet någon vad det betyder?
TPF/R
 
Redigerat:
Det betyder att någon påbörjat en indrivning mot företaget 3ggr, men att företaget antingen betalat, eller fått den andre att inse att kravet varit felaktigt. Som jag ser det så ger det ingen säker indikation åt någondera hållet. Troligen är bolaget OK så lång dte går att se.

Som exempel på hur en felaktig indrivning kan se ut så har jag en kollega/kompis som utnyttjade ett erbjudande från Telia om att teckna mobilt bredband med 30 dagars ångerrätt. Han hade just råkat glömma sitt vanliga bredbandsmodem i fritidshuset, och valde att "låna" ett från Telia istället för att åka och hämta sitt modem.

Han lämnade igen modemet i god tid till Telia, men telebutiken vägrade först att gå med på ngn. ångerrätt, efter mycket om och men så fick han ngn. på Telia centralt att erkänna att den skriftliga ångerrätten gällde. Trots detta började Telia att kräva in pengar, svarade aldrig på bestridande, Telia gick till inkasso, som lade ned när han bestred kravet, då gick Telia till kronofogden och ungefär där drog Telia tillbaka sitt krav på abbonemangsavgifter. Men fortsatte att driva kravet på inkassotillägg. Efter totalt 1 år av krav och stämmningshot drog Telia till slut tillbaka sitt case från kronofogden. Även detta hade de lovat muntligen och skriftligen 2 eller 3 gånger utan att göra det.

Så det behöver inte vara så dåligt med ett återtaget krav hos fogden.
 
Ser ut som om det vore parkeringsböter.
Har du kollat summan på föreläggandena?
 
H
3 ggr så skulle jag passa mig.
 
3 ggr med bara förfrågan som lett till avslag är väl inget. Finns seriösa företag som har mer. Kolla upp NCC, SKANSKA och andra solida företag i vilken branch som helst så hittar man samma sak. Det är när det är liggande obetalda skulder man ska akta sig för då har inte företaget förmågan att betala och då kanske inte köpa ut material på kredit osv osv osv. Det går ju att kolla vad skulderna beror på så....
 
H
Jo, visst ska man kolla vad det beror på, sedan kan man ta ställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.