Jag vill isolera min off-setsmoker/grill för att den ska kunna hålla stabilare temperatur och hålla värmen längre.

Stenull har jag kommit fram till skulle vara lämpligast isolering. Rätta mig om jag har fel eller om ni har en bättre idé.

Jag har testat en gång med att lägga stenullsskivorna på grillen och det funkar ju bra isoleringsmässigt. Problemet är bara att skivorna inte håller särskilt länge av att de lyfts på och av hela tiden, så de revar upp sig.

Jag har en tanke att man skulle kunna limma ihop stenullet med presenning och på så sätt skräddarsy ett hållbart täcke som jag kan ha över grillen.

Frågan är bara hur jag ska få stenullen att fästa i presenningen. Jag googlade och hittade någon produkt som endast såldes i 20l flaska och som kostade uppåt 5000 spänn. Inte värt det. Någon som vet?

Eller någon kanske har en bättre lösning på min grundidé?
 
Hur ser smokern ut ? Vill du ha den isolerad permanent så är det väl bättre att isolera och linda hönsnät runt ovanpå ullen och vrida fast med ståltråd. Du får nog förvara den under tak efter det.
 
Personligen hade jag byggt en ”kassett” i SS316, men det kräver ju att man har både verktyg och plåt. Annars kanske närmaste plåtslagarfirma kan fixa det.
 
Totte_S
Vill du ha en formbar dyna kanske du kan ta en brandfilt och sy in stenull i. Obrännbart och följsamt.
 
Tack för svar!

Det är en sån här grill/rök det gäller:

https://www.grillkung.se/produkt/la...YOLv8bfSJTox0ShnTSS1cN2FS8oqb67hoCvwYQAvD_BwE

Kassett i SS316 låter dyrt. Särskilt om jag måste leja bort jobbet till någon.

Förslagen med hönsnät och brandfilt låter bra. Hönsnät säkert billigare och enklare att göra, men brandfilt verkar smidigare att använda sen när det är klart, och kanske även hållbarare. Men tar inte brandfilten skada av långvarig värmepåverkan, eller tål den detta?

Jag tar en funderare och avvaktar lite om det skulle dyka upp ytterligare något toppenförslag.
 
R Remomannen skrev:
Tack för svar!

Det är en sån här grill/rök det gäller:

[länk]

Kassett i SS316 låter dyrt. Särskilt om jag måste leja bort jobbet till någon.

Förslagen med hönsnät och brandfilt låter bra. Hönsnät säkert billigare och enklare att göra, men brandfilt verkar smidigare att använda sen när det är klart, och kanske även hållbarare. Men tar inte brandfilten skada av långvarig värmepåverkan, eller tål den detta?

Jag tar en funderare och avvaktar lite om det skulle dyka upp ytterligare något toppenförslag.
Brandfilt eller svetsduk skulle fungera fint. Jag räknar med att du tar bort isolationen och bara täcker grillen temporärt.
Brandfilt och keramisk fiber t.ex firemaster skulle fungera ypperligt annars kan du nog byta ut isoleringen till Rockwool, paroc eller annat med 128kg/m3 i densitet. Högre är bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.