Hej,
Jag behöver leda avlopp från tvättmaskin igenom en dusch för att kopplas till handfatsavlopp på andra sidan.
Det snyggaste sättet tycker jag vore om jag helt enkelt kan leda avloppet igenom ett tjockt förkromat kopparrör. Det blir dessutom lättare att dra igenom rördragninsprofil på dushcväggen.
Jag hittar inga exempel på likande lösningar men undrar om någon här vet om en sådan lösning skulle funka (och om ej, varför då isf?
För att förtydliga tänker jag såhär:
Avloppslangen från tvättmaskinen (med 20mm innerdiameter) kopplas till 22mm kopparrrör (ytterdiameter) genom en slangkoppling för 20mm slang och 3/4tum gänga. På andra ändan skulle det se likadant ut och kopplas med en kortare avloppsslang till handfatets avlopp.
Se bild.

Schematisk bild av avloppsledning från tvättmaskin via kopparmörr genom dusch till handfat, inklusive detaljbilder av slangkoppling och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all input!

Här finns mer info om slangkopplingen: https://www.dammbutiken.se/slangkoppling-i-massing-3-4ganga-20mm-slang
Här finns mer info om röret: https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...dEoOloWkj2E3aUG1FnQRT4hYTXqtDdYMaAtcfEALw_wcB
 
  • Schematisk illustration av avlopp från tvättmaskin till handfat via kopparrör och slangkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt är att slangen från TM går upp nästan ovanför TM och sluatr i en spilltratt. Detta för att detinte ska bli hävert som tömmer TM. Det måste vara så att luft kommer in mellan TM-slang och spilltratt. det kan gå för dig, som du tänker, men betänk så det inte blir hävert som tömmer TM. Blir den riktigt kraftig och TM spolar ut och nytt vvatten ska in, så kanske det aldrig blir full då häverten tömmer TM.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Normalt är att slangen från TM går upp nästan ovanför TM och sluatr i en spilltratt. Detta för att detinte ska bli hävert som tömmer TM. Det måste vara så att luft kommer in mellan TM-slang och spilltratt. det kan gå för dig, som du tänker, men betänk så det inte blir hävert som tömmer TM. Blir den riktigt kraftig och TM spolar ut och nytt vvatten ska in, så kanske det aldrig blir full då häverten tömmer TM.
Tack för input. Jag uppdaterar skissen utifrån detta.

Skiss av badrumsinstallation med tvättmaskin, avloppsslang, slangekoppling och kopparrör med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Jepp du får prova hur det går. Men det är fortfarande en tät nedförsbacke som kan bli en hävert. Nu är det så att när pumpen pumpar ut det sista i TM så kommer det med luft och den bubblan kan göra att häverten slutar. Blir då luft i kroken upptill. Ingen garanti, men tror det kan fungera.
 
  • Gilla
Höjken och 1 till
  • Laddar…
Sätt en spilltratt till vänster om duschen kopplat till ditt kromrör.
Koppla på tvättställs avloppet så lågt som möjligt dock högre än kromröret så du får till ett vattenlås.

Protte
 
Rickard.
Jag tror på kromad spilltratt m vattenlås och kromat 32mm avloppsrör som avslutas med ett T-rör nere vi golv under handfatet med fall hela vägen.

Jag tänker att det är mycket begärt av pumpen att lösa två uppförsbackar med ett tunnt rör mellan.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag tror på kromad spilltratt m vattenlås och kromat 32mm avloppsrör som avslutas med ett T-rör nere vi golv under handfatet med fall hela vägen.

Jag tänker att det är mycket begärt av pumpen att lösa två uppförsbackar med ett tunnt rör mellan.
Är det vattenlås i spilltratten då?

Protte
 
Rickard.
prototypen prototypen skrev:
Är det vattenlås i spilltratten då?

Protte
Ja eller under spilltratten.
Jag vet inte exakt vad som finns i krom men man kanske får köpa ett rakt vattenlås och pyssla ihop med en spilltratt om det inte finns färdiga satser som det gör med vita.

Är TS beredd att blanda in lite vita delar i början kan man nog spara en slant och eventuellt få bättre delar.
 
C
prototypen prototypen skrev:
Koppla på tvättställs avloppet så lågt som möjligt dock högre än kromröret så du får till ett vattenlås.
Skall man hårddra det kräver dock säker vatten att spillvattenledning för tvättmaskinsavlopp är utförd med fall i hela sin längd. Kan tänka mig att det med tiden är risk för att ett 22 mm rör sätts igen av ludd, och det blir definitivt inte bättre av att vatten blir stående i röret.

Det går inte att lite diskret leda ner röret i duschens golvbrunn?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skall man hårddra det kräver dock säker vatten
Nu är det där med säker vatten igen, fasligt snack om det. Det är säkert """ säker vatten för övrigt """ och att ha ett rör eller slang på ett sådant ställe, kräver inget med säkert vatten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.