Vi har "grävt fram" under alla plastmattor på övervåningen ett jättefint furugolv (eller grangolv?) som vi gärna vill bevara. Golvet är lagt i hela övervåningen och har jämnt breda fina plank, knappt några kvistar syns. I ett av rummen är golvet fernissat, och har legat synligt hela tiden = använts. De andra golven har nog tjänstgjort som undergolv(?), då de inte är behandlade.

Vår tanke var att enbart slipa och sedan olja golvet. Vår snickare gjorde oss dock uppmärksamma på de nivåskillnader i golvet som synliggjordes när vi rev väggarna till två kattvindar. Golvet är lagt "rum för rum" och som mest diffar det någon centimeter mellan golven. Enligt vår snickare går det inte att slipa ner en sådan nivåskillnad, och det blir problematiskt att laga hålet i golvet där plankväggen tidigare stått.

Måste vi ge upp golvet? Det vore jättetråkigt, då det är i så fint skick i övrigt...:(
Varken jag eller sambon bryr oss om att golvet är ojämnt och gammalt, vi tycker det ger rummen en härlig känsla, om man bara kan få till en lagning på ett snyggt sätt. Med snyggt menar jag inte att sätta en jättebred aluminiumlist mitt i golvet, som snickarens förslag var q(;^;)p

Jag kan ta bilder på "eländet" om det kan vara till hjälp?
 
Ta gärna en bild! Ofta går det att "fälla in" en ny bräda i golvet som naturligtvis bör vara så likt golvet som möjligt. Tycker inte heller att ni skall räta upp golvet då det finns risk att ni förstör charmen. Man skall generellt akta sig för att räta upp för mycket i gamla hus. Dels för att man förstör charm och byggnadsvårdsvärden, men också att detta kan skapa problem på andra ställen så som vid dörrar, fönster, trösklar, väggar etc, etc.
 
Typisk kommentar från en standardsnickare. Inget fel i det iofs men det var ju inte det ni önskade. Kan ni leva med lite nivåskillader så finns det alltid lösningar. Ta en bild.
 
Är vindarnas golv lägre, säkert är det också färre bräder om det är så, då kan du ta loss dem och lägga en list på golveglarna i den tjocklek som behövs för att få ett plant golv.
 
Det bör gå att få golven i samma nivå. Om det rör sig om flera centimeters skillnad är knappast slipning att rekommendera. Ni får sala på de lägre golven till den högre nivån. Och några aluminiumlister ska ni väl inte ha, det låter otroligt fult. Det är förstås bättre att fälla in en ny bräda i glappet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.