Har en trappa vi renoverar. Vill lägga ek-parkett själv, men vill INTE göra jobbet med slita bort matta och linoleum som finns under.
Mattan är ändå från 2018 och fin.

Kan jag lägga parkett/trägolv direkt ovanpå tyg-mattan? (Tror det är nålfilt)
Någon som provat liknande?
 
R
Är inte risken att parketten kommer att glida?
 
Finns väl risk att det blir svampigt om det är en tjock matta.
Har du testat att slita loss mattan?
Vi hade matta som vi rev bort utan att den gjorde större motstånd. Vi lät sedan limrester och en tunn linoleum sitta kvar och limmade steg av ek ovanpå
 
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Jag har testat och det är strängar kvar som du säger. Strängarna är kanske 1-2mm höga som mest. Kan man lägga trägolv på det?

Har även linoleum i botten som många andra. Den är slät så det borde inte orsaka problem, eller?
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Jag har testat och det är strängar kvar som du säger. Strängarna är kanske 1-2mm höga som mest. Kan man lägga trägolv på det?

Har även linoleum i botten som många andra. Den är slät så det borde inte orsaka problem, eller?
Låter som det kan funka. Är underlaget bara stumt och hyfsat slätt så går det bra. Blir du osäker på några limsträngar så kan du gå över dem en sväng med en skrapa, men behöver absolut inte vara perfekt.
Vanligtvis limmar man ju de nya stegen uppepå de gamla, så tar man flödigt med lim så kommer de små ojämnheterna inte ens att märkas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.