Hej! Behöver lite råd hur jag ska gå tillväga. Jag håller på att renovera köket, och jag rev bort gamla golvet som bestått av laminat golv, men under det låg nåt slags golvspånskiva fast med ett plastlager på översta sidan, och sen lim mellan betongplattan och golvspånskivan som jag slipade bort. Det är just här jag är lite osäkert hur jag ska gå tillväga. Kan jag lägga parkettgolv direkt efter slipning, eller måste man behandla betongplattan med något. Jag har redan räknat med att lägga "plastfolie ångspärr" (fick råd av en säljare på Bauhaus när jag gjorde golvet i hallen men då la jag flytspackel först efter slipning) här vill jag inte lägga flytspackel för jag är nöjd men utjämning. Händer nåt till betongplattan när man slipar så att man behöver behandla det? Jag bifogar några bilder för sammanhang.
Tack till alla som tar tiden att svara på min fråga!

Delvis avlägsnat golv i renoveringsprocess, synlig golvspånskiva och underliggande betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipad betongplatta i kök med borttaget laminatgolv och rester av lim och golvspånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen slipad betongplatta i ett renoveringsprojekt med sladdar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipad betongplatta i ett kök med dammsugarslang liggandes, redo för golvrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej du behöver inte behandla betongen. Endast när man tänker limma något direkt på betongen då är det bra med något som binder damm.
 
  • Gilla
Erion
  • Laddar…
Tack så mycket för svaret!
 
Hej! Jag har en tilläggsfråga. Jag har fått från många butikssäljare att om jag vill ha bekymmersfritt golv i köket, då ska det antingen vara laminat eller vinylgolv. I mitt fall betyder att jag antingen måste flytspackla för att komma upp i höjden med hallens höjd eller så fick jag råd att lägga spånskiva , det fanns 16 mm. Blev inte så övertygat av killen på Bauhaus som kom med förslaget för han kunde inte sitt utan han gick ut på internet och läste det mesta. Om jag kör med spånskiva golv som underlag och sedan laminat över, behöver man fästa spånskivorna på golvet på nåt sätt? Jag menar jag kommer att ha en plastfolie som ångspärr så om jag lägger spånskivorna, jag kan inte punktera ångspärr folien för då blir ingen bra effekt. Eller ni som har erfarenhet med parkettgolv i köket, blir det inte bra eller stämmer inte detta för er.
Tack för att ni tar tiden att svara!
 
Tyvärr, laminat är oftast inte så vattentålig och vinylplankor är känsliga för temperaturskillnader. I min värld är klinker mest bekymmersfritt.
Angående spånskiva är risken relativt stor att det blir knarrande om du inte limmar den mot betongen. Men det blir dyrt och säkert om du då först behöver en epoxi fuktspärr.
Det fanns tidigare underlagsgolv som är 15 mm. Jag hittade inte den nu på google.se, men det liknar tretexskivor som säkerligen också fungerar under laminat dock inte under vinylplankor eftersom dem är för mjuka.
Vad ska du ha för golv för övrigt som ska passa höjden?
 
  • Gilla
Erion och 1 till
  • Laddar…
Absolut bästa och enda jag kan rekommendera i ett kök är egentligen ett klinkergolv. Tål allt.

E Erion skrev:
Hej! Jag har en tilläggsfråga. Jag har fått från många butikssäljare att om jag vill ha bekymmersfritt golv i köket, då ska det antingen vara laminat eller vinylgolv. I mitt fall betyder att jag antingen måste flytspackla för att komma upp i höjden med hallens höjd eller så fick jag råd att lägga spånskiva , det fanns 16 mm. Blev inte så övertygat av killen på Bauhaus som kom med förslaget för han kunde inte sitt utan han gick ut på internet och läste det mesta. Om jag kör med spånskiva golv som underlag och sedan laminat över, behöver man fästa spånskivorna på golvet på nåt sätt? Jag menar jag kommer att ha en plastfolie som ångspärr så om jag lägger spånskivorna, jag kan inte punktera ångspärr folien för då blir ingen bra effekt. Eller ni som har erfarenhet med parkettgolv i köket, blir det inte bra eller stämmer inte detta för er.
Tack för att ni tar tiden att svara!
1 av 10 som jobbar på Bauhaus kan kanske något lite men de flesta är tyvärr totalt värdelösa och du blir själv bäste dräng.
Alltså bättre att söka informationen själv eller om du har en Hornbach i närheten så har de oftast bättre personal med kunskap inom olika områden.
 
  • Gilla
Erion
  • Laddar…
Bestämde att lägga laminatgolv från Pergo, blir nog bra. Vi var efter något träaktig golv, med klinker hade nog blivit för kallt. Vi struntar om höjden med hallen, det får duga. Har inte lust att lägga flytspackel, blev ganska mer arbete än vad jag hade räknat.
Tack så mycket för era svar!
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.