Håller på att totalrenovera ett rum och har då tagit bort alla elinstallationer som var gamla. Undrar nu lite hur jag ska göra när jag ska dra ny el. Förut så var elementet kopplat på en säkring ihop med ett element i närliggande rum och belysning ihop med övrig belysning på övervåningen. Det är väl så det brukar vara antar jag.
Funderar dock på att lägga all el i detta rum på en säkring. Då jag bara ska ha ett 1200w element i rummet så borde resten räcka gott och väl till belysning, TV och dator. Men frågan är då om det är dumt att göra så och i så fall varför?
 
Är elementet gjort för 230V (så det inte är ett 400V) jo visst går det, det är ingen skillnad på värmeström och TV ström. Du har en 1100W kvar på säkringen.

Det är inte dumt.

Protte
 
Jag tycker det vore superkorkat, lägg dem på olika säkring annars blir du vansinnig. Det är lätt värt det extra arbetet/kostnaden. En dammsugare drar 2000 Watt och då går säkringen. En vattenkokare drar 2000 Watt och då går säkringen. Ett strykjärn drar 2000 Watt och då går säkringen. Många handverktyg drar mycket effekt och då går säkringen.
 
OCH kokar man vatten samtidigt som man dammsuger så går säkringen. Dessutom går det så pass fort att köra vattenkokaren att säkringe inte hinner brinna av.

Sedan kan man undra om man kokar vatten och använder allehanda verktyg i samma rum som datorn och TV:n.

Ett strykjärn drar bara XXXX Watt under uppvärmningen (MYCKET tveksam till 2kW på ett strykjärn) sedan står det och tickar till och från så medeleffekten blir lägre.

Vår centraldammsugare drar 1600Watt, föregångaren en Electrolux Dolphin drar 1100-1200Watt

Aspa Hasse har troligen 35 A huvudsäkring så han kan nyttja sina elapparater fullt ut.

Elementet på 1200Watt är mycket sällan på 24/7

Protte
 
Vad man bör tänka på är att Watt-talet på en hushållsmaskin med all sannolikhet speglar effekten när den är (nästan) som störst.
 
Man ska helst aldrig blanda elvärme och kraft/belysning. Fast det är ju inget olagligt och de kommer säkert att funka. Fast varför behöver/vill du ha detta rum på en egen säkring?
 
Nej jag har inte 35 Amp huvudsäkring just för att jag inte har stora sjok på samma säkringar.

Om du när du bygger en central har som strategi att ha ett fåtal säkringar som ligger på gränsen så är det större risk att du råkar få snedbelastade faser, och det har flera nackdelar. En är att dina huvudsäkringar kan börja gå. En annan är ren elsäkerhet, ju mer ström det går i nollan desto större risk att det brinner upp någon nollskruv en dag med eldsvåda som följd.

Om du lägger varje större förbrukare på en egen säkring så behöver du inte tänka efter ens, faserna blir hyfsat jämnt belastade av sig själva. Även om slumpen avgör vilken fas en förbrukare hamnar på så är det mindre sannolikhet att flera stora förbrukare råkar "staplas upp" på samma fas.

Sen är det ofrånkomligen så att ju mer du lägger på samma säkring desto större är risken att säkringen går där. Det är jäkligt tråkigt när det händer. Det blir ofta kolmörkt och du måste hitta en ficklampa. Kanske du har pluggat i en frysbox och säkringen går när du är på semester.
 
Redigerat:
Anledningen till att jag ville lägga allt i ett rum på samma säkring var för att slippa dra in en extra kabel. Men jag måte medge att jag tänkte inte alls på att jag måste jacka i damsugaren ibland, trots att jag helst skulle låta bli:)
Så jag gör som det var förut, och lägger elementet separat.
 
Tomas J skrev:
...jag gör som det var förut, och lägger elementet separat.
Smart drag...du blir galen om säkringen löser ut hela tiden. Belysningen separat - elementen separat i samma rum...men du kan dra en "ringlinje" för fler element om du räknar ut "watten" ;)
 
ByggBert skrev:
Smart drag...du blir galen om säkringen löser ut hela tiden. Belysningen separat - elementen separat i samma rum...men du kan dra en "ringlinje" för fler element om du räknar ut "watten" ;)
Är det OK att köra ett 1200w och 1000w på samma eller är det dumt att ligga så nära gränsen som väl är 2300w för 10A?
 
Det är smart att använda 400 Volts element för då kommer du inte ens i närheten av max last på en 10 A. Du behöver ju inte fler trådar för att du kör 400V i stället För 230 V
 
Tomas J skrev:
Är det OK att köra ett 1200w och 1000w på samma eller är det dumt att ligga så nära gränsen som väl är 2300w för 10A?
Man kan räkna ut det hela enkelt: 10A x 230V = 2300W eller lite "krångligare":
P = U x I, Effekten = Spänningen x Strömmen, Watt = Volt x Ampere

Kolla en gammal sträng som kanske hjälper eller strular till det hela mer:
http://www.byggahus.se/forum/el/62370-beraekna-effekt-pa-elradiatorer.html

Jag skulle råda dig att INTE LIGGA PÅ MARGINALEN utan använda gott omdöme och låta en elektriker mäta upp det hela..lycka till ;)
 
Redigerat:
Än en gång, ge INTE rådet att sätta 13 A i stället för en 10 A INNAN du har en aning om det funkar i det enskilda fallet. För att säkra med 13 A säkert MÅSTE man ha alla fakta och räkna. Skulle man inte behöva det skulle man ju bara använda 13 A,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.