Det kommer bli trångt i plattan, vattenburen värme, vatten och el skall få plats.

Hur brukar man göra?

Lägger man el-kablarna ovanpå vattenburen golvvärme eller najar man fast det ovanpå armeringen?

Eller kan man rent av lägga det under isoleringen på makadammen?

/N
 
Jag har väldigt få el-rör i plattan, men mina ligger ovanpå cellplasten tillsammans med golvvärmen under armeringen.

Vatten är draget i marken under cellplasten.

/L
 
Inte under isoleringen i alla fall. Kondensrisk och blir det vatten i rören så krävs det kabel som tål att ligga i vatten. Så rören/slangen på varma sidan.
 
Lägg rören i tak och väggar om möjligt, det är betydligt enklare. Och om du måste dra nått rör i plattan ska dom ligga på "varma" sidan.
 
Väggarna är svårt, då får jag bila hur många meter som helst. Det är bara matningar till kyl, frys, spis osv som jag lägger i plattan. Till alla lampor och småförbrukare drar jag i taket.
 
Snailman
är det typ en köksö?
 
Blir det inte lättare att gå från taket till kyl/frys dom ska ju sitta på 2000 ög. =ca 40 cm bilning från taket och har du överskåp kan du ju gå ned bakom dom. Har du betongväggar gjuter man in dosor och rör, murar man bilar man från taket och putsar över har man köksö är man TYVÄR tvungen att lägga i golvet
 
Snailman
de elrör jag sett i plattor har vanligtvis lagts i balkarna (voter?)
 
Jag har just nu typ 3,5 meters takhöjd så det blir meckigt med stegar och annat. Medans borra och bila till väggutag osv kan jag göra utan stege. Just VU för kyl/frys är kortare väg mendans det är betyligt längre att bila till vu vid golv.

Det är ett helt hus som skall göras...

/N
 
Snailman
Här blev det väl inte kvar så mycket utrymme för betongen.... men huset står kvar ännu...:)

Tror de hade lagt ner rören för centraldammsugaren oxå i voterna... (då i centrum på voterna där lär de göra minst skada..)
 
  • IMGP2486.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ovansidan eller inte alls....


Klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.