Hej.
Jag bygger en friggebod som är isolerad. Det sitter ångspärr mellan isolering och spånskiva i väggen och mellan isolering och pärlspontspanel i taket. Så som det ska vara enligt instruktionerna.
Konstruktionen i golvet är såhär.
Boden står på plintar. Det är ventilerat och på marken under hela boden ligger grus.
Mellan bjälkarna är det först frigolit närmast marken och sen isolering typ gullfiber.
(Här har jag förstått att det borde suttit en ångspärr över allting men det gör det inte)
På bjälklaget ligget sen ett råspontgolv.
Sen kommer elektrisk golvvärme,( 1 cm frigolit med nån metallplåt där man lägger elslingan) en "skummatta" och sist ett massivt furugolv 14mm.
Min fråga är om jag kan lägga ångspärr på råspontgolvet?
Eller finns det risk att den smälter eller mår dåligt av värmen från golvvärmen?

Om funktionen med ångspärr är att skydda Konstruktionen i bjälklaget mot fukt så är det väl bättre att den ligger PÅ råspontgolvet och inte under så att även råspontgolvet skyddas eller?

Har försökt googla men får förstås en massa svar på liknande men inte exakta konstruktioner bl.a. nån som tycker att den ska ligga mellan golvvärme o innergolv.
Tacksam för svar
/Petter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.