T
Fråga ang laddningen av batterier till fyrhjuling.

Om man har 4st 12v batterier seriekopplade, kan man ladda dem individuellt med en 12v laddare när de fortfarande är seriekopplade?

Batterierna är kopplade enligt bilden nedan.
Den yttersta svarta (blå färg på batteriet) och den yttersta röda kabeln är inte inkopplad under laddning. Bryter det då seriekopplandet eller ligger den fortfarande kopplade så det blir 48??

Om jag sätter laddaren på plus resp minus på varje individuellt batteri, då blir det väl inte mer än 12v och laddningen borde funka? Eller blir utströmmen fortfarande 48v om jag inte skruvar bort dem från varandra?

Anledningen till att jag frågar är för att jag vill ladda dem med min Ctek laddare ibland istället för bara använda fyrhjulingens laddar. Ctek rekondar batterierna bättre får jag för mig.
 
  • Fyrhjulingens demonterat batteri på marken, verktyg bredvid, nyfiken hund i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Fråga ang laddningen av batterier till fyrhjuling.

Om man har 4st 12v batterier seriekopplade, kan man ladda dem individuellt med en 12v laddare när de fortfarande är seriekopplade?

Batterierna är kopplade enligt bilden nedan.
Den yttersta svarta (blå färg på batteriet) och den yttersta röda kabeln är inte inkopplad under laddning. Bryter det då seriekopplandet eller ligger den fortfarande kopplade så det blir 48??

Om jag sätter laddaren på plus resp minus på varje individuellt batteri, då blir det väl inte mer än 12v och laddningen borde funka? Eller blir utströmmen fortfarande 48v om jag inte skruvar bort dem från varandra?

Anledningen till att jag frågar är för att jag vill ladda dem med min Ctek laddare ibland istället för bara använda fyrhjulingens laddar. Ctek rekondar batterierna bättre får jag för mig.
 
Ja, det går bra att ladda varje enskilt batteri med en 12v laddare.

Ställ laddaren på läge MC så inte laddströmmen blir större än vad batteriet tål.

Jo, Ctek är bra på att ladda fullt på ett snällt sätt.
Vissa laddare har recond-läge.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har du inga sladdar som går inviduellt från batteriet så riskerar man med tiden att de glider ifrån varandra.
Så att ladda upp alla med inviduell laddare är enbart positivt.
Såklart under förutsättning att alla blir laddare innan man använder den
 
T
Bilden kom tyvärr inte med tidigare. Här är bilden på hur det är kopplat.

Fyrtjuling i delar, batteri framlagt, verktyg, hund väntar, underhåll eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan aldrig ladda dom i serie, i serie ska det vara 48 V laddning ( 4X12 V ) Så det blir till att ladda ett i taget. <Det går bra att koppla in ett i taget ( 12 V ) . Även att koppla dom paralellt går bra, för att ladda alla samtidigt, ta lite längre tid. Och framför allt, vid paralellkoppling av batterier ska dom vara matchade för att fungera bra..
Men du har väl inte 48 V på maskinen. Batterierna ska då vara paralellkopplade ( 12 V ) för att få lite kraft med samtliga
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Ja, du kan ladda ett i tagen med en 12V laddare när de är seriekopplade. Eller alla 4 med fyra laddare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
Nu uppstod en ny fråga. Hur kommer det sig att batterierna aldrig laddas till full styrka?

När jag använder min CTEK laddare visar den att batterierna ligger på en 4 på min skala på laddaren. Vilket bör innebära ca 80% laddning. Detta gällde de ”fulladdade” batterierna som laddades med fyrhjulingens laddare samt även det sprillans nya batteriet jag köpte.

När jag laddade de individuellt med CTEK laddaren så tog det ca 4 timmar innan de låg på skala 7 på laddaren. Vilken ska innebära fullt laddade batterier.
Varför är det så?

Svensk text beskriver steg för batteriladdning och underhåll: desulfatering, mjukstart, bulk, absorption, analys, recond, float, pulse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över batteriladdningsprocess och program, med olika faser och inställningar för olika batterityper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svenska instruktioner för batteriladdare med funktionssymboler och laddningssteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Batteriladdare CTEK MXS 5.0 ansluten, laddningsindikatorer tända, svart bakgrund, kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Men du har väl inte 48 V på maskinen. Batterierna ska då vara paralellkopplade ( 12 V ) för att få lite kraft med samtliga
Batterierna på bilden är i alla fall seriekopplade.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Generellt så tar det 20Ah/3.8A=5.2 timmar för cetek
3.8A är vad laddaren ger och 20Ah är ditt batteri
 
T
Jag tänkte inte främst på tiden, utan att när batterierna är ”fulladdade” så går det fortfarande att ladda mer med CTEK laddaren. Då är de ju egentligen inte fulladdade :thinking:
 
Aha, menar du läge 7 som är float (grön led) så är det normalt men om den ej kommer dit innan midsommar så är batteriet dåligt

Float är underhållsladdning....
 
Redigerat:
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Cheesen
Är det bly, ni-mh eller Litium i batterierna?
Det är väl inga startbatterier så ctek laddaren är nog inte det lämpligaste.
 
Det där är väl vanliga bly-syra "fritids"-batterier som laddas med samma profil som startbatterier så CTEK-laddaren bör vara perfekt.

Vad gäller din originalladdare så antar jag att den är 48V (eller mer exakt 14.4* 4 = 57,6V) och laddar batterierna i serie.

Varför den inte laddar fullt får man mäta sig till, vad är det för laddare och vilken utspänning och ström ska den ha och vad har den i verkligheten, vilken polspänning får varje batteri när det laddas?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Generellt så tar det 20Ah/3.8A=5.2 timmar för cetek
3.8A är vad laddaren ger och 20Ah är ditt batteri
Nja, det finns ju flera modeller av Ctek laddare… Denna laddar tydligen bilbatteri med 5A och för MC batteri endast 0,8A
Så 20Ah/0,8A = 25h blir ju tråkigt länge när samma procedur upprepas för fyra tomma batterier.

T Ejmelie skrev:
När jag laddade de individuellt med CTEK laddaren så tog det ca 4 timmar innan de låg på skala 7 på laddaren. Vilken ska innebära fullt laddade batterier.
Varför är det så?
Hade batteriet varit tomt hade det tagit längre tid. Typ ett dygn…enligt ovan till steg 4.
Cteks laddprocedur med alla faser är nyttigt för batteriet och får det extra fullt, hehe

Vilket batteri laddade du? Det dåliga som inte får upp spänningen eller något av de andra 3 batterierna?

Du uppgav ju spänningen för respektive batteri i andra tråden.
Ctek laddaren väl väl ”fastna” om en fas 3 eller möjligen 4 om den inte lyckas få upp spänningen

T Ejmelie skrev:
Testade även att gasa med däcken lyfta från marken. Då slog den inte av. Men fyrhjulingen ska gå i 40 km/h. Däcken snurrade, men absolut inte i 40 km/h. Det verkar som den går mycket slött och dör under minsta belastning.

Mätte även batterierna efter detta test

12.9
12.8
12.8
10.6

Samtliga batterier hade droppat 0.1 förutom det dåliga som inte hade droppat
Så med lätt belastning fungerar batterierna bättre.
Du kan ju prova Cteks recond läge på det dåliga batteriet.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.