Hej
Vi köpte ett hus och tog över detta vid årsskiftet i år.
När vi (elekrikern) drog om elen till det gamla proppskåpen och satte in ett nytt med automatsäkringar så upptäckte elektrikern när han var uppe på vinden att ljuspott-installationen var behäftad med kraftiga felaktigheter.
Förra ägaren renoverade om 2007 på övervåningen och då sattes det ut ett 50-tal spottar i taket. Dock kan detta inte ha gjorts av en som vetat hur man gör då:
  1. Det är för långt avstånd mellan transformator och spott, upp till 8 meter (max 2 meter)
  2. Kablarna är inte värmebeständiga
  3. Burkarna till spottarna är för små
Allt detta tillsammans har gjort att alla kabelanslutningar till spottarna blir överhettade och redan nu kan man se att kabeln blivit svart och börjat smula sig.

Att byta ut allt detta kommer kosta ganska mycket. Kan man kräva den förra ägaren på detta?
Mycket tacksam för svar.
Martin
 
Det skulle kanske kunna vara ett dolt fel. Det beror mycket på vad som går att bevisa, och hur väll du utfört din undersökningsplikt tidigare (tex. via besiktningsman), vad säljaren sa osv.
Frågan är vad som blir billigast; fixa, eller driva process mot förra ägare.

Jag skulle börja med att kontakta förra ägaren och se vad han säger, ev. betalar han för att fixa utan att frågor :)
 
Vi hade en besiktningsman där, man de tittar väl inte på VVS och el-installationer?
Säljaren visste nog inte om att elen var feldragen, om jag får gissa så gjorde snickaren, som gjorde renoveringen, den här eldragningen.
 
OM det är snickaren som dragit elen så har han gjort sig skyldig till en kriminell handling som kan ge 12mån. fängelse. OM det dessutom går att bevisa att hans olagliga eldragning är farlig så kan även åtalspunkter som allmänfarlig vårdlöshet komma ifråga. Skulle man dessutom kunna bevisa att han var fullt medveten om att ex. burkarna var för små så handlar det dessutom om uppsåt, dvs mordförsök eller försök till mordbrand.

Nu vet vi iofs inte ens om det verkligen är en obehörig som dragit elen. Och det kan bli väldigt svårt att bevisa.

1. kabellängden, det handlar främst om radiostörningar, transformatorn matar ut höga frekvenser på ledningarna mot armaturerna, om kablen är för lång så blir det en bra sändarantenn som kan skicka ut störningar över stora ytor. Detta ger i bästa fall dålig bild på en TV, i sämsta fall (något långsökt) så kan dte stänga av pacemakern för någon som passerar på gatan. Det finns ocks en risk att det ger en del obehagliga elektriska fenomen som kan överbelasta och skada transformatorn. Beroende på hur kablarna är dragna så kan det även gå för stor ström i dem, men det har egentligen inte så mycket med längden att göra, mer att med långa kablar så frestas man att snåla in på dem också så det blir för klent.

2. Värmebeständig kabel är något som proffsen inte är helt övverens om konstigt nog, det är bra med värmetålig, men jag tror inte att det rakt av går att hävda att det är fel. I kombination med för små burkar så kan det ge allvarliga följder, det blir varmare med små burkar.

3. Burkstorleken är en djungel, det säljs väldigt små burkar från exempel Hidealight som påstås vara godkända för ex. 50W. Samtidigt så finns det tester från Maxel (en annan spotleverantör) där tom en 4 ggr större burk inte klarar ens 35W. Om man köper armaturer från seriösa märken så skall det finnas en tydlig anvisning om vilken storlek de förordar, den instruktionen skall följas. har man armaturer där det inte framgår så bör man inte montera dem överhuvudtaget.

Du skriver att det är 50 spottar i köket, det ganska stora antalet tyder på att ni antingen har ett väldigt stort kök, eller så är det relattivt låg effekt på armaturerna. Det finns armaturer på 20w som går att använda med väldigt små burkar.

Transformatorproblemet bör vara enkelt att lösa, det finns sådana som är godkända att användas med 20m kabel. Kostar lite mer.

Idag finns det skapliga LED armaturer, det skulle kunna vara en billig lösning att byta ut armaturerna mot LED. Då slipper ni riva hela taket för montering av större burkar. Det ger dessutom avsevärt lägre elförbrukning.

Om era nuvarande spottar är på 50w (troligen är de på lägre effekt), så kostar de ca 3kr i timmen att ha tända, säg 6 timmar om dagen ger dygt 500kr i månaden. Det kan ni minska till kanske en tiondel med LED.
 
Mikael_L
a94marbo skrev:
Vi hade en besiktningsman där, man de tittar väl inte på VVS och el-installationer?
Då var det alltså en överlåtelsebesikting, inte en jordabalksundersökning?

Har man som köpare valt att inte undersöka allt så sitter man lite mer på pottkanten...
 
Tack ett bra svar hempularen
Det är 50 spottar på hela övervåningen, men det är en öppen planlösning.
Enligt vår elektriker så är det s.k "70-graders kabel" man dragit till armaturerna, det blir mycket varmare än så i dessa små burkar.
Kabellängden kan vad jag förstår skapa spänningsfall i kabeln om den är för lång och i sin tur orsaka värmeutvecklig i kabeln. Detta tillsammans med felaktigkabel och små burkar gör att kabeln nästan brinner upp. (Detta enligt vår elektriker)

Vad kostar LED-armaturerna du pratar om? Fabrikat? De jag tittat på kostar ~1300 plus moms, och det är inte billigt enligt min plånbok. : )
 
Mikael_L skrev:
Då var det alltså en överlåtelsebesikting, inte en jordabalksundersökning?

Har man som köpare valt att inte undersöka allt så sitter man lite mer på pottkanten...

Det var en överlåtelse beskiktning. Jag trodde i min enfalld att det skulle räcka.:blushing:
 
Mikael_L
a94marbo skrev:
Det var en överlåtelse beskiktning. Jag trodde i min enfalld att det skulle räcka.:blushing:
Jag har inte så bra koll själv ... :blushing:
Men jag har fattat det så att de vanliga överlåtelsebesiktingarna inte är en full kontroll av fastigheten i samma mening som jordabalken menar när det kommer till fastighetsköp.
Trots allt görs det betydligt fler överlåtelsebesiktingar än jordabalksundersökningar, så det du gjort är åtminstone inte ovanligt.
 
O
Hur svårt var det för elektrikern att se felet? Behövde han förstöra något?
Om inte så är det inte dolt fel. Detta borde vara ganska enkelt för en elektriker att upptäcka. Så min personliga gissning är att det inte är dolt fel.
När man köper en fastighet så skall du även besiktiga elen och vvs.

Om detta nu skulle vore vara dolt fel, så det inte säkert att det är lönt att driva.
Hur mycket kostar det att åtgärda? inte så mycket. Ett gäng nya pottor, lite kabel
Summa summarum, inte så mycket pengar att bråka om.
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
Hur svårt var det för elektrikern att se felet? Behövde han förstöra något?
Om inte så är det inte dolt fel.
När man köper en fastighet så bör du även besiktiga elen och vvs.

Hade man vetat vad man letade efter så hade man nog hittat felet utan att behöva förtöra något.
Kabeln är dragen i rör men de syns vid anslutningspunkten i trafon. Kabellängden från trafo till armatur kan man sett om man puttade undan lösullen så kan man följa rören i lösullen ner genom diffusionsspärren ner till burkarna, och burkarna är synliga om man flyttar lösullen. Så man behöver inte förstöra något för att se det. För att se skadan behöver man plocka ner spotten och dra ner kabeln för att se anslutningen i armaturen.

Med detta sammantaget är det nog inget dolt fel om man måste göra förstörande undersökning för att se felen.
 
Odjuret skrev:
Om detta nu skulle vore vara dolt fel, så det inte säkert att det är lönt att driva.
Hur mycket kostar det att åtgärda? inte så mycket. Ett gäng nya pottor, lite kabel
Summa summarum, inte så mycket pengar att bråka om.

Det blir en hel del pengar; burkarna behöver bytas. Trafona behöver bytas till många fler för att få ner kabellängen och kabeln behöver bytas till en grövre och värmebeständig. Men som sagt det är nog inget dolt fel så chansen att få förra ägaren att betala kalaset är nog obefintlig.
 
Mikael_L
Min personliga gissning är caset är alltför svagt för att hålla på och försöka driva, med advokater och rätten osv.

Jag föreslår att du försöker ställa ett krav på åtgärdande eller ersättning för eget åtgärdande till säljaren för detta. Ty det är alltså ett fel, dock inte sådär jättemycket dolt. Men nekar säljaren i sten är det nog bara att bita ihop.


En kontrollfråga du kan ställa dig själv också är:
Skulle du bjudit lägre för huset om du vetat detta?
Skulle du avstått köpet om din besiktningsman faktiskt påpekat detta?

Jag förstår alla som känner sig lurade när det hittas en del fel i fastigheten efter köpet, men ärligt talat finns det nog vid varje fastighetsköp en del fel som inte upptäckts innan.
Det är bara olika grader i helvetet, vissa saker skulle i sak inte påverkat så mycket, det är bara den där känslan av "lurad" som skaver så.
 
Med allt detta sagt, så kostar det fortfarande ingenting att ta in en offert på vad det skulle kosta att åtgärda detta, och sen med den i handen kontakta tidigare ägaren och lägga fram problemet och kräva halva kostnaden. Förvånansvärt ofta så funkar det alldeles utmärkt..
 
timmelstad skrev:
Med allt detta sagt, så kostar det fortfarande ingenting att ta in en offert på vad det skulle kosta att åtgärda detta, och sen med den i handen kontakta tidigare ägaren och lägga fram problemet och kräva halva kostnaden. Förvånansvärt ofta så funkar det alldeles utmärkt..
Jag som en av sveriges mest nitiska människor kanske håller ändå med om detta ;)

Håller alltså med både Mikeal och Timmelstad - räkna inte med att driva ett ärende men försök absolut att sakligt lägga fram underlag för åtgärd och argumentera för att få hjälp med detta. Sen om du begär det mesta eller halva etc är mer upp till dig men försök förhandla iaf
 
Kablarna närmast spottarna (närmaste dm) skall vara i silikon eller annat värmetåligt. Men det behöver knappast vara sådan kabel hela vägen.

Sedan tror jag inte du skall driva det där med kabellängderna för hårt. Kabellängden är - som hempularen skriver - visserligen inblandad i hur mycket radiostörningar som kan komma ut ur trafon. Men dagens transformatorer är ganska hårt (skall vara i alla fall) testade på denna punkt, och inte ens störningar på känsliga radiomottagare är speciellt vanligt idag. Annat var det före CE-godkännandets tid....

F.ö. är maxlängden beroende på kabeldimensionen. Man kan mycket väl ha mycket mer än 2m, men då skall kablarna vara anpassade därefter. I ditt fall kan kanske elektrikern menar att det med den kabeldimensionen bara får vara 2m mellan trafo och spottar. Det handlar alltså inte med säkerhet att du behöver utöka med en massa transformatorer i taket.
Tänk också på att även om du har förtroende för din elektriker så sitter han på två stolar. Mer jobb och sälja mer prylar till dig är inte fel. Och det är inte "fult" att tänka så eller från ditt håll att vara naturligt kritisk. Vi är bara människor. Men sunt förnuft och kritiskt tänkande bör alltid vara med när det är någon som skall ha/få/ta betalt för något.

Men för små pottor och vanlig plastkabel ända in i armaturen är däremot inge bra....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.