Har en tunna under stugan där diskvattnet från köket rinner ner. Tänkte manuellt tömma denna när det behövs under sommaren och undrar om man kan koppla en vanlig 1/2" trädgårdsslang med sprutpistol till en dränkbar pump för att sprida ut diskvattnet på t.ex. gräsmattan? Eller förstör man pumpen?
 
Den jag har går att ansluta till en trädgårdsslang utan att pumpen förstörs i alla fall, men pumpen ger rätt dåligt tryck, vilket gör att flödet blir rätt lågt och det är definitivt ingen mening att ha något duschmunstycke på slangen. Fast det kanske finns pumpar som ger bättre tryck.
 
  • Gilla
försänkaren
  • Laddar…
Jag vattar mina thujor med en dränkbarpump och 1/2" slang, sätter slangen i vattenkannan och vattnar genom den. Lite dåligt flöde är det...
 
Tiger79 skrev:
Jag vattar mina thujor med en dränkbarpump och 1/2" slang, sätter slangen i vattenkannan och vattnar genom den. Lite dåligt flöde är det...
Jag köpte en 25mm avtappningsslang och det känns som det är rätt så bra tryck..men allt för stor slang, man skulle ta död på blommorna om man vattnade med den slangen :)
Så då finns det adaptrar för att koppla trädgårdsslang till dom dränkbara pumperna?
 
Ja, Köpte en koppling med 1" skruvgänga i ena änden och vanlig snabbkoppling i andra änden.

Blir att köpa en 25mm slang för mig då..
 
Jag kör också med 25 mm slang första biten från pumpen och det blir väldigt bra flöde direkt ur den, så det går snabbt att fylla vattenkannan. Brukar bara trycka i en "gardenasnabbkoppling" i slangen och dra fast med slangklämma när jag vill ansluta vanliga trädgårdsslangen. Pumpen matar på bra även genom snabbkopplingen, men med en lång trädgårdsslang också så går flödet ner ordentligt. Fast det var en väldigt billig pump, så det finns säkert bättre sorter.
 
Begreppet dränkbar pump är så vidsträckt att det beror på vilken pump man köper. De som har djupborrade brunnar har kanske 100 m upp och ändå tryck och flöde så det räcker och blir över.

Titta i specifikationen, pumpen bör ger 3-4 bar och bör ge 1500 l per timme för att motsvara en "kran"

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.