Hej, är helt nollad när det har med el att göra!
Har haft en ide om att koppla in en vanlig stickpropp och ett uttag till en vanlig rörelsevakt,
behöver flera olika lampor som jag enkelt kan byta emellan.
Nedan har jag en billig rörelsevakt med skyddsklass IP44 men ska bara användas inomhus så jag hoppar över Jord.

Ska jag koppla stickproppen (ström in) till L och N enligt bilden?
Och kontakten (strömmen till lampan) via N och A?

Eller är det en dum ide!?
/Frasse
 
  • IMG_0095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha läst ditt inlägg så råder jag dig att anlita en elektriker.
Eller rättare sagt kräver.
Den ska i huvud taget inte kopplas till stickpropp.
 
Redigerat:
Om du kopplar själv, hoppa inte över jord :)
 
Det finns ingen jordanslutning plinten sitter nog i huset som en kopplingsplint ,koppla till lampan N och A,men koppla ej över stickpropp,det kan skifta fas o nolla utan kontroll, tror ej det funkar då
 
Redigerat:
Rent elektriskt kommer det fungera att göra som du gör.

Rent praktiskt så blir du tvungen att klämma både ingående och utgående kabel i samma dragavlastning, och det är egentligen inte godkänt.

Gör inte detta ifall det nånsin kan komma barn, förståndshandikappade eller djur i närheten av fulinstallationen.

P.S. det finns nog färdiga rörelsedetektorer som kopplas med stickpropp. Jag vet att det finns skymningsautomatik, så det borde finnas rörelsedetektor också.
 
det är betydligt enklare med lampa o rörelsedetektor sammanbyggda då är det bara att ansluta ingående
kablar
Den detektor som TS visar bör kopplas över dosa då blir det inga problem med kablar
Avråder för att koppla med stickpropp o lösa delar som skall flyttas hit o dit
Var o en gör som den tycker med eget ansvar
 
Sensorn är avsedd för fast montering på vägg. Den håller nog endast IP44 om den monteras på vägg med sensorn nedåt, eller eventuellt åt vänster så som på bilden eftersom det ser ut att finnas en luftspalt nere i vänstra hörnet på bilden. Vad säger installationsanvisningen? För inomhusbruk i torra rum spelar det dock ingen roll, men du kan inte ha den ute.

Sedan ska den tåla att vara portabel, dvs den ska mekaniskt stå emot den behandlingen, både för sin egen funktion men även skyddsmässigt - den får inte falla sönder så att strömförande delar blir åtkomliga. Den är som sagt avsedd för fast montering, oftast utom räckhåll. Jag som andra avråder.

Men för dina syften kanske det ändå är hanterbart?

Du behöver då ordna en extra dragavlastning för ingången som "går in i väggen" - där det sitter ett gummimembran på bilden. Ett buntband runt kabeln duger. Var utgående kabel går genom höljet syns inte på bild, men det bör vara i närheten av den dragavlastning som syns på bild.

Skyddsjorden skall kopplas in! Sensorn i sig behöver ingen skyddsjord, men skyddsledaren i in- och utgående kabel ska givetvis skarvas ihop i sockerbiten. L, N och A kopplar du som du tänkt. (Det spelar sedan ingen roll hur stickproppen är vänd.)

Vad du än gör så ska du inte göra en "fulinstallation" som förståndshandikappade inte får komma i närheten av.
 
Vad gör skyddsjorden för nytta i plasten Den behövs bara om en lampa av metall kopplas in,om den sen går via plinten eller från dosa är skit samma ,kopplas det över dosa behövs bara en treledare den kan då gå över en dragavlastare
 
  • Gilla
mikajoja
  • Laddar…
Bifogar en bild på en lösning. Blir kanske lite klumpigare, men i mina ögon lite säkrare än att försöka ansluta två gummikablar i rörelsevakten med stickpropp på.

Detta är på något sätt inte el-praxis utan endast ett förslag.
 
  • Fulel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Detta kan absolut vara elpraxis,om man vill går det att ansluta lampa direkt i stället för vägguttag
Alternativ fast kabel till dosa
 
Utmärkt lösning tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.