Schematisk bild av ett vattenberedningssystem med vedeldad och elektrisk beredare samt blandningsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(hoppas bilden syns)

Den befintliga vedeldade beredaren är kopplad till radiatorsystemet, som är gång mest på vintern. Det sitter en värmeväxlare i en ca 100-liters tank. För varmvatten på sommaren tänkte jag mig en elektrisk beredare (prel. Nibe Eminent 100).

På sommaren kommer det alltså att gå ouppvärmt lvatten genbom vedberedaren och in till den elektriska som värmer upp och blandar varmt och kallt vatten efteråt.

På vintern när jag eldar blir vattnet från vedeldade beredaren riktigt varmt, så jag tänker mig att man måste blanda ner det innan det går in i elberedaren, så att dess överhettningsventil inte riskerar slår till? Eller behövs inte det?
 
VV het tas ut från ved vintertid och går direkt in på KV -VVB , ut på VV och blandningsarmaturen flyttas från undersida VVB till sidan om. Sommar så värmer VVB. Enligt skissen. VVB klarar värmen

Edit kallnar ved så kommer VV att kallna och då värmer VVB på , spetsar
 
  • Enkel skiss över ett värmesystem med markeringar för beredare elektrisk och beredare vedeldad samt pilar för vattencirkulation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är max temperatur på vattnet som får gå in till den elektriska varmvattenberedaren?
 
Vad är max du kan ställa termostaten på? 90grader skulle jag säga utan att veta vad du har för beredare.
 
Nibe Eminent, som sagt var. :) Ca 80 grader står det i manualen.

Den kommer med monterad blandningsventil tror jag, eller ligger den löst i paketet?
 
Vill man verkligen ha in det varma vattnet från den vedeldade varmvattenberedaren in i den elektriska? Då måste man ju ändå hålla det varmt med el medan det står där.

Kag skulle nog velat ha en lösning där man minst kan koppla förbi elmaskinen vintertid, likt den första bilden.
 
Det kan du inte i den första bilden.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kan du inte i den första bilden.
Inte? Det är väl bara att inte blanda i något varmvatten från den beredaren så strömmar väl vattnet förbi den under så fort beredaren är full.

Oavsett om den lösningen fyller den funktionen eller ej är det något jag skulle velat ha i den här situationen.
 
J jonaserik skrev:
VV het tas ut från ved vintertid och går direkt in på KV -VVB , ut på VV och blandningsarmaturen flyttas från undersida VVB till sidan om. Sommar så värmer VVB. Enligt skissen. VVB klarar värmen

Edit kallnar ved så kommer VV att kallna och då värmer VVB på , spetsar
Här i huset är det kopplat på detta sätt. Det bygger dock på att pannberedaren inte kan göra varmare vatten än cirka 55 grader (dålig vedpanna), så det blir aldrig något bekymmer att elberedaren ska få inmatat så varmt vatten att det kommer ut genom övertrycksventilen.
Kan pannan värma vattnet uppemot 80 grader är det bilden i trådstarten som gäller.
 
Risken att det kommer ut genom övertrycksventilen minska om du matar den med varmt vatten.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte? Det är väl bara att inte blanda i något varmvatten från den beredaren så strömmar väl vattnet förbi den under så fort beredaren är full.

Oavsett om den lösningen fyller den funktionen eller ej är det något jag skulle velat ha i den här situationen.
Blandningsventilen är en sådan där automatisk (exempel)

https://www.rinkabyror.se/artikel/blandningsventil-med-slatanda/

Jag tror inte det går att ställa så att 100% kommer från ena eller andra hållet?

Det kan ju bli ett problem när den elektriska VV är avstängd på vintern, ja. Men jag tror den kommer vara på året runt faktiskt. På sommaren av bekvämlighetsskäl, och på vintern pga frysrisk. Bägge beredarens sitter i ett annars ouppvärmt utrymme på andra våningen. Min plan är att göra en liten låda/rum rum dessa två beredare så att man kan hålla värme där.

Jag har inte ritat in säkerhetsventil i detta. Den sitter på första våningen i badrummet där kallvattenmatningen finns, och där kan man tömma beredarna genom den. Då kanske mitt översta förslag inte är så bra, då elberedaren inte är direkt kopplad till säkerhetsventilen, så blandningsventilen sitter "i vägen".
 
Skärmbild av en webbutiks varukorg med diverse VVS-artiklar och totalt belopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Önska mig lycka till. :p

Det blev en kombo med två blandningsventiler som jag föreslog men med separat kallvatten in på bägge blandningsventilerna som @jonaserik föreslog. Hoppas nu Eminenten kommer med armaturen löst eller som går att få bort...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
2 blandare, en för pannan och en för VVB, Tja , då kommer VVB att få blandvatten i sig och antaga en temp på ca 55 C och sedan ytterligare en blandare, är då tempen i den ca 60- 70 C med spets med el, så kommer det inte att blandas in KV utan gå rakt ut från VVB. Med en blandare efter VVB så får VVB vad pannan ger och laddas upp så temostaten i VVB inte startar EL. Sen blandas det ut till 55 C.. Blandninngsventilen ( armaturen ) kommer säkert lös, omonterad., i den finns allt Avstängning VVB/ termostat/ säkerhetsventil om det följer med, annars en för 9 bar
 
Om man sätter första BV på max (ca 65 grader), och andra på ca 55 grader, så borde det inte behöva gå åt någon el? Hmm, då får man skruva ner tempen i beredaren då...
 
Fungerar säkert, men varför gå över ån efter vatten som det kallas. Bättre då att VVB laddas med max VV-temp och EL-termostaten sätts på ca 60 C och blandaren på 55 C , detta gäller när du eldar i pannan. På sommaren bör nog VVB ha en temp på ca 75 -80 C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.